Saturday, May 2, 2009

aku dan kenangan

wah, aku ditinggal sendiri lagi. sedihnya. mesti dorang dah sampai sabah. selamat sampai sahabatku. sampaikan salamku kepada warga sabah. tak apa, nanti pun aku akan balik juga. tapi itulah, aku akan tinggalkan semenanjung lagi. entah bila akan dapat bersua lagi.
untuk waktu-waktu yang baru berlalu, sedih masih lagi merajai. memang sedih. meninggalkan alam kuliah dan alam praktikal. kini, status cik amandaatika sebagai seorang pelajar sudah tamat. insyaallah, kalau ada rezeki nanti sambung belajar lagi ya cik amandaatika.(Belajar sepanjang hayat kan?)

rasanya sudah seminggu aku meninggalkan dunia sekolah. walaupun dalam masa yang singkat, tapi ia memberi kesan yang mendalam. sangat dalam, sedalam jurang mariana.

tinggal serumah dengan member. walaupun singkat, tapi kasih kita seolah-olah bertahun telah terjalin walhal ianya baru termeterai dalam masa empat bulan walaupun sebelumnya kita kenal hampir bertahun tapi jarang bersapa. tapi kenangan kita di sana, seperiuk kita makan bersama, semeja kita bercerita bersama, banyak masa yang kita luangkan bersama terlalu istimewa. rahsiaku rahsiamu juga sahabatku. sakit ku, sakitmu juga. segalanya kita lakukan bersama. bercerita tentang pelajar dari sekolah kita yang berlainan latar belakang. dari sekolah agama, dari sekolah yang dimonopoli orang melayu dan kisah sekolahku yang hanya 20% orang melayu. dan cerita dari sekolahku adalah yang paling banyak. kalau dikumpul, rasanya cerita tentang sekolahku setebal novel Bukan Puteri Lindungan Bulan.
kini, aku kembali lagi ke tempat mula-mula aku menjejakkan kaki di bumi semenanjung. kala ini, aku mengulit kenangan. saat menunggu bas untuk ke kuliah, saat membeli makanan di kafe. semuanya membuat hati bergetar. rindu untuk mengulang semula segalanya. tapi aku tahu semuanya adalah mustahil. sekadar untuk mengingat, jangan sampai teringat sentiasa sehingga mengganggu perjalanan hidup.

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)