Friday, October 8, 2010

baik-baik sayang END

salam syawal ke-29

masih raya lagikan? slamat hari raya. kalo ada rezeki, tahun depan baru kita wish semula salam aidilfitri. tak pergi open house ke? cik aa nak singgah open house 2nd bos ari ni.

_______________________

Situasi ketika bercuti aka honeymoon.


“Qis, can I talk to you.”

Sulaiman yang sedang berdiri bergerak sebentar. Dia mengambil angin petang di beranda itu. Tangannya memegang pagar kayu yang mempunyai ukiran grafik yang sangat cantik.

Sekarang ni mereka sedang santai duduk di beranda resort. Merehatka badan sebentar sebelum melakukan aktiviti seterusnya. Semalam mereka telah sampai ke Manukan Islands Resort. Akan dihabiskan cutinya selama dua hari di Pulau Manukan itu. Selebihnya akan dihabiskan di Bandaraya Kota Kinabalu.

Kalau ikutkan perancangannya, dia mahu mereka menjelajah Kota Kinabalu dahulu, tapi Balqis sudah tidak sabar-sabar untuk tiba ke destinasi yang dia canang-canangkan ini sebagai tempat pelancongan yang paling hebat. Diturutkan juga Balqis ke sini. nanti tak jadi pula percutian kalau satu di darat, satu di pulau.

Pagi tadi, Balqis dan dia sudah selamat menunaikan hajat masing-masing. Melakukan aktiviti snorkeling dengan dibawa oleh seorang pemandu pelancong. Suka dia dengan suasana yang ada di depan mata. Tidak salah pilihan percutian Balqis. Tidak sia-sia dia datang ke sini.

Pertama kali menginjakkan kaki ke pulau ini, hatinya sudah terpikat. Matanya tidak lepas memandang pemandangan yang memukau. Membuat hatinya menjadi tenang. Tenang-setenangnya.

Memang nampak keriangan pada wajah Balqis. Terutama kala dia berteriak bila ikan-ikan pelbagai warna berlari berkejaran di sampingnya. Senyuman memang tidak lepas. kalimah syukur pun tidak lekang. Dia tengok Balqis dah macam ikan duyung pula! Saling berlumba dengan ikan-ikan yang ada di dasar laut itu.

“Nak tanya apa?” soal Balqis.

“Adalah.”

Sulaiman mengambil tempat di sisi Balqis. Kerusi berwarna biru itu dijadikan tempat punggungnya mendarat. Balqis di sebelah di kerling sekilas.

“Shot.”

“Saat ni anggap saja Abang as your friend.”
Bicara Sulaiman perlahan. Suasana sore yang hening membuat apa yang dikatanya sangat selamat mendarat di telinga Balqis

Dengar saja kenyataan tu, senyuman Balqis dah lebat. Girangnya hati.

“Forever?” soal Balqis sambil tersenyum-senyum.

“Hei, no! Valid only for today,” cepat Sulaiman membalas. Faham sangat dengan perangai Balqis. Pantang ada peluang, selalu cari kesempatan. Tidak sekali-kali dia mahu jadi sahabat untuk selamanya kepada Balqis. Kalau jadi sahabat merangkap suami dan soulmate, itu dia mahulah.

“Tahu. saja acah,” celah Balqis sambil tersenyum-senyum.
Amboi Balqis, dah pandai main acah-acah dengan En. Hubby nampak. Balqis tersenyum sendiri dengan tindakannya.

“Sejak bila kita kenal?” soal Sulaiman. dia pandang Balqis. Menagih jawapan.

Balqis yang dengar soalan tu jadi hairan. Takkan Sulaiman tak ingat tentang perkenalan mereka. Apa perlunya dia jawab soalan itu?

“Sejak keluar dari perut kot.”
Dijawab juga soalan itu biarpun rasa hairannya lebih mendominasi.

“Suka main-main.” Kali ini hidung Balqis yang jadi mangsa.

“Hei, kalau kawan mana boleh sentuh-sentuh!” ditepis-tepis tangan Sulaiman. kerusi yang tadinya ada jarak, sekarang dah tak ada halangan lagi. Udara pun tak boleh masuk di antara mereka.

“Ini kawan special. Kawan mahram. Boleh main sentuh-sentuh. Lebih dari itu pun boleh,” ujar Sulaiman sambil jungkit kening.
Dia nampak Balqis sudah mencebik. Dia tersenyum seketika. Comel juga Balqis walau keadaan apa pun

“Nak tanya apa tadi?” cepat Balqis soal. Tidak mahu Sulaiman melencong ke arah lain. Nanti makin meleret-leret pula.

“Balqis tahu tak?”

“Tak tahu.”

“Memanglah tak tahu sebab Abang tak bagitahu lagi.”

Sekali lagi hidung Balqis dipicit. Adui, kalau beginilah selalu, memang dia kena tempah satu operation untuk tambah hidungnya.

Balqis jeling Sulaiman. hmm, lelaki ini memang tak boleh diam tangannya. Boleh tak, kalau tiap kali perbualan mereka, Balqis ikat tangan Sulaiman? Ditambah lagi Sulaiman ni lelaki paling leceh yang pernah dia jumpa, siap main tanya-tanya lagi. Kalau terus ke agenda yang hendak dibincangkan apa salahnya. Ini, nak juga main corner-corner.

“Mana boleh kenal dalam perut. Abang keluar awal lima tahun daripada Balqis,”

“Eleh... mengada. Memang betullah, masa Balqis dalam perut, mesti Man dah tahu ibu mengandungkan Qis masa tu,”

“Budak ni, tak nak kalah juga.” Sekali lagi hidung itu dipicit.

“Man, tak maulah macam ni. Asyik hidung Qis saja jadi mangsa. Nanti cacat tau.”

“Kalau cacat pun Man tetap suka,” balas Sulaiman cepat. Dikerling seketika Balqis. Seperti jangkaannya, Balqis pasti mencebik.

“Terus sajalah. Nak cakap apa tadi?” geram sungguhlah Balqis. Sejak tadi berbual, belum ada lagi isu yang sebenar nak diutarakan.

“Sejak Qis kecil lagi, kita sentiasa bersama. Masa Qis lahir, tiap hari Man datang rumah Qis. Man suka sangat tengok Qis masa tu. comel. Kalau menggeliat lagi, memang Man suka sangat. Habis Qis, Man gomol sebab comel sangat. Sampai nangis-nangis Qis abang kerjakan. Ibu dan ayah masa tu tengok saja sebab mereka tau Man takkan apa-apakan Balqis.”

Helaan nafas Sulaiman terhembus perlahan. Dia berhenti seketika bersuara. Menyedut seketika agar udara masuk ke peparunya. Sampai ke pembuluh darahnya. Agar dia dapat bernafas dengan normal.

Balqis yang mendengar jadi jengkel. Apa kes pula ni nak buka hikayat lama. Sejarah silam yang berlaku masa dia bayi. Memanglah dia tak ingat, sebab masa tu dia tak tahu apa-apa lagi.

“Dari kecil, Abang selalu ada di samping Qis. Biar Mamat panggil main, abang tetap nak main dengan Qis. Ke mana Qis pergi, kalau boleh abang pun ikut. Ibu dan ayah pun sampai dah bagi kepercayaan penuh pada abang untuk jaga Qis. abang hantar pergi dan balik sekolah tu bukan siapa-siapa suruh. Abang sendiri yang mahu. Kalau boleh abang memang mahu sentiasa dekat dengan Qis. sampaikan emak dan ayah pernah marah sebab abang nak tidur rumah Qis. tak nak jauh-jauh dengan Qis. bila difikir-fikirkan, abang pun tak tahu kenapa abang buat semua tu. yang ada dalam minda abang hanyalah mahukan agar Qis sentiasa selamat. Sentiasa sihat. Selalu happy.” Nafas Sulaiman kelihatan berat. Bicaranya terhenti lagi.

Balqis hanya memandang ke hadapan. tidak terfikir mahu menyampuk atau menambah. Memang dia akui segala kata-kata Sulaiman. sejak kecil lagi, dia seperti tidak kenal kawan lain kerana hanya Sulaiman yang sentiasa menggendeng di tepinya. Nasiblah dia tak bersikap tomboy seperti sesetengah wanita bila mempunyai lebih ramai kawan lelaki.

“Bila dah masuk sekolah, abang mahu jadi pendamping Balqis. Abang mahu jadi tempat bahan rujuk Balqis. Abang mahu Qis jadikan abang sebagai tempat meminta bantuan. Abang pun tidak faham apa sebenarnya perasaan abang pada Qis. ianya lain. Beza dengan perasaan abang pada mak, ayah dan ibu. Tidak sama dengan perasaan abang pada kawan-kawan abang yang lain. Perempuan atau lelaki. Yang pastinya perasaan tu mahukan abang sentiasa sayangkan Qis. Sampaikan kawan-kawan abang cop abang gay dan anti perempuan. Padahal abang tak adalah benci perempuan cuma hati abang tak terbuka untuk perempuan lain. Balqis yang telah mendahului semua perempuan lain untuk bertahkta dalam hati abang.
Bila masuk sekolah menengah, abang jumpa dengan pelbagai ragam manusia. Abang nampak situasi orang saling bercinta, masa tu baru abang admit. Perasaan abang sebenarnya pada Qis adalah perasaan cinta. Suka dan sayangkan Qis. sebab tu abang makin rasa tak selamat. Sentiasa mahukan Qis ada di sisi abang.”

Balqis jeling Sulaiman bila sudah tidak mendengar suara lagi. Sungguh tak sangka, budak kecil seperti Sulaiman dah pandai cintan-cintun.

“Abang tahu, mesti Qis kata abang ni mengarut. Mengada-ngada. Tapi memang betul, abang memang sayangkan Qis. Kalau boleh, abang nak kahwin dengan Qis selepas abang SPM. Abang nak bawa Qis ke mana saja abang nak pergi. Abang suarakan hasrat abang pada ayah dan emak. Mereka memang tahu tentang perasaan abang pada Qis, tapi mereka langsung tak setuju dengan cadangan abang. Mereka cakap abang dah kemaruk. Tak fikir panjang.”

Memang pun. Bukan setakat kemaruk, tapi gila. Takkan lah aku nak kahwin ketika usia baru mencecah 13 tahun. Sulaiman ni, agak-agaklah. Balqis sudah membebel dalam hati. tapi orang dulu-dulu kahwin ada yang umur 10 tahun!

“Emak dan ayah suruh abang tunggu dulu. tunggu sampai Qis habis belajar dulu. bila Qis dah habis belajar, abang suruh juga emak pergi pinang Qis. Lagipun abang dah lama kerja. Kata emak, kalau tak nak kena tolak, kena tunggu hidup Qis stabil dulu. abang tunggulah hidup Qis ok. Sebab tu abang bagi peluang Qis kerja enam bulan selepas tamat belajar. ibu dan ayah memang support sebab abang dah stabil dan Qis pun dah stabil. Abang memang sukakan Qis. Perasaan abang pada Qis memang bukan main-main. Bila Qis tak nak jumpa abang, abang buat tak peduli sebab bagi abang Qis tetap ratu hati abang. Biar perkahwinan yang akan membuat kita selesa untuk saling mencintai. Biarpun Qis sudah menolak dengan pelbagai cara, abang tekadkan juga hati. abang tak mahu orang lain dulu yang kebas Balqis. Sungguh abang cintakan Balqis. Sayangkan sepenuh hati.”

Kali ini Sulaiman berhenti lagi. Meluahkan perasaan itu bukannya mudah. Semudah kita meminta ibu gorengkan kita telur. Kala ini, perasaannya juga gementar. Telah dikumpulkan seluruh tenaga untuk membantu dia meluahkan segala bebanan perasaannya.

“Qis mungkin tak perasaan, tiap kali Qis perlukan pertolongan, pasti akan ada abang di sebelah Qis. Masa Qis belum sekolah, abang yang selalu ada di sisi Qis. Bantu Qis siapkan mainan jika ada yang Qis inginkan. Layang-layang, batu seremban dan sebagainya. Masa Qis form 1, abang yang bantu Qis siapkan kerja kursus sejarah dan geografi. Bukan abang mengungkit, cuma abang nak Qis sedar akan kehadiran abang dalam hidup Qis. Abang jadi bayang-bayang Qis. Saat ada yang membuat Qis menangis, abang yang akan duduk di sebelah Qis, bantu legakan Qis. Saat Qis jatuh tangga atau jatuh pokok, abang yang tiup luka Qis.”

Sulaiman hembus nafas perlahan. Lega sedikit kerana dapat meluahkan apa yang dikatanya. Sudah bertahun dia menyimpan, rasanya sudah membukit perasaan itu di dada. Makin disimpan, makin membuat dia terbeban. Masanya sudah tiba untuk dia meluahkan segala perkara yang membelenggu minda dan hatinya. Sekaranglah masanya untuk dia meleraikan segala kekusutan.

Sulaiman pandang sebelah. Sejak tadi keadaan Balqis tidak berubah. Masih statik seperti tadi. adakah Balqis tertidur saat mendengar luahan perasaannya? Aduhai, kalau keadaan itu yang berlaku, memang malanglah nasibnya.

“Qis!” panggil Sulaiman.

Bila tiada sahutan, cepat-cepat dia bangkit dari kerusi. Bangun dan menghadap Balqis. Saat itu perasaannya bertambah kalut saat melihat terdapat titisan air mata di tangan Balqis yang sedang mendarat di atas pahanya sendiri.

“Qis kenapa?” soal Sulaiman cepat. Diangkat wajah Balqis yang sedang menunduk itu. Tangan kanannya mendongakkan kepala Balqis agar menghadapnya. Menentang pandangan wajahnya.

“Kenapa nangis ni?” soal Sulaiman lagi. Risau melihat puteri hatinya itu mengalirkan air mata. Perkara inilah yang dia mahu elakkan. Tidak sekali-kali membenarkan Balqis mengalirkan air mata.

“Abang.....”
Hanya perkataan itu yang mampu keluar dari bibir Balqis. Tidak sanggup dia meneruskan kata.

“Qis. Shhuuh... janganlah nangis,” perlahan Sulaiman memujuk.
Dia bangun berdiri. Kepala Balqis dicapai lalu dipeluk perlahan. Dalam keadaan berdiri itu, dia merasakan suatu kelainan. Balqis membalas pelukannya!

Balqis yang tak mampu bersuara hanya diam tak terkutik. Bila Sulaiman memeluknya, dia rasakan hanya itu penyelesaian yang mampu membuat hatinya tenang. Menjadi jawapan untuk setiap pertanyaan Sulaiman. dipeluk erat Sulaiman. kepalanya menjamah perut Sulaiman. di situ dia muntahkan lagi tangisannya.

“Qis, janganlah nangis. Abang memang tak boleh tengok kalau Qis menangis,” sekali lagi Sulaiman memujuk.

Sudah lama rasanya Balqis menangis. Habis basah lencun baju T-Shirt warna biru yang dipakainya itu. Terutama di bahagian hadapan. Dialihkan tubuhnya dari Balqis. Kali ini dia duduk mencangkung pula berhadapan dengan Balqis. Direnung mata yang masih berair itu. Aduhai puteriku, berhentilah menangis. Tangan sasanya mengelap air mata yang turun. Tidak sekali-kali akan dibiarkan air mata itu mengalir dan menjejak lantai.

“Qis, tolong bagitahu abang kenapa Qis menangis. Siapa yang buatkan Qis nangis ni?” laju Sulaiman bertanya.

“Abang... Qis minta maaf,” akhirnya berjaya juga dia luahkan perkara itu. Dalam keadaan terhingut-hingut akibat tangisan, dia dapat juga bersuara. Suaranya menjadi serak ekoran tangisan yang bertandang.

“Kenapa minta maaf ni. Qis tak salah apa-apa dengan abang.” Sulaiman angkat wajah itu memandangnya.

Balqis menggeleng.

“Banyak dosa Qis pada abang,” sekali lagi Balqis bersuara dalam tangisan.

“Qis tahukan abang sangat sayangkan Qis. Terlampau sayang. Perkahwinan kita bukan siapa-siapa rancang. Abang yang nak. Abang sengaja pendam bertahun-tahun untuk miliki Qis. Memang abang akui, untuk miliki Balqis, abang terpaksa korbankan masa bertahun-tahun. Tapi itu memang berbaloi. Memang perlu abang lakukan untuk mendapatkan Balqis. Jadi jangan menangis ya. You are mine and I’m yours,” ujar Sulaiman perlahan.

“Qis tak tahu nak kata apa. Qis tersentuh sangat dengan apa yang abang cakap. Qis terlalu banyak dosa. Qis buta dalam menilai kasih sayang abang. Qis begitu tega membiarkan abang menyulam kasih abang sendirian. Maafkan Qis kerana terlambat menyambut kasih abang,” Balqis bersuara perlahan. Desahan nafasnya juga perlahan. Bagai susah bernafas. Esakan tangisannya sudah tidak seperti tadi. sekarang keadaannya sedikit tenang berbanding tadi.

“Biar lambat asal tak merasa langsung,” usik Sulaiman. hidung Balqis dicuit perlahan.

“Qis minta maaf atas sikap Qis sebelum ini.”

“Tak apa. Abang maafkan.”

“Qis minta maaf. Sebenarnya Qis bukan tak suka abang. Tapi Qis rimas. Abang kalau hal-hal Balqis selalu buat Qis macam budak kecil. Qis yang tak selesa. Qis bukan benci abang.”

“Oh patutpun masa sekolah dulu Qis dah mula dingin dengan abang,” teka Sulaiman.

“Tula. Abang dah jadi king control. Kalah controller dari ibu dan abah,” balas Balqis sambil tersenyum. Sedikit ceria berbanding tadi. sudah tidak lagi bersuara bersama air mata.

“Eh... tu mandat dari ibu dan abah juga tahu. mereka yang suruh abang jaga Qis.”

“Tapi abang melebih-lebih pula.”

“Itu sebab abang sayangkan Qis.”

“Ya.. dulu Qis tak perasan. Patutpun tiap kali Qis bersedih atau menangis, mesti abang ada. kalau Qis rasa susah hati, mesti Qis jumpa abang. Abanglah yang selalu buat Qis kembali tenang.”

“Ya. Sebab abang nak Qis sedar kewujudan abang. Yang akan menghapus segala duka dan luka Qis. Bagi abang, Qis adalah segalanya. Qis sentiasa kena ingat. Abang sentiasa ada untuk Qis. Sebab abang memang untuk Qis.”

Tika malam melabuhkan tirai. Lagu baik-baik sayang sedang berkumandang.

aku tak ingin kau menangis bersedih
sudahi air mata darimu
yang aku ingin arti hadir diriku
kan menghapus lukamu sayang

karna bagiku kau kehormatanku
dengarkan, dengarkan aku


hanya satu pintaku
untukmu dan hidupmu
baik-baik sayang
ada aku untukmu

hanya satu pintaku
di siang dan malammu
baik-baik sayang
karna aku untukmu

Saat kasih Sulaiman sentiasa mekar untuk Balqis, Balqis datang menyambutnya. Tulus permintaan Sulaiman untuk membuat sang puterinya sentiasa dalam kesejahteraan. Pesannya setiap malam agar surinya itu baik-baik, sayang.


*sebenarnya citer ni telah lama tamat. sebab tu aku slalu tulis-'tinggal beberapa bab je lagi' / 'akan ditamatkan d sini.'
jangan salahkan aku sebab lambat upload. salahkn jejari aku yg malas nak publish :)

8 comments:

  1. yeah.. dah abis~
    thnks writer..

    ReplyDelete
  2. iffahnazifa10/8/10, 6:14 PM

    Thanks writer:)

    ReplyDelete
  3. simple sgt lol dia punya ending....
    nak lagi~~~~

    ReplyDelete
  4. best2x...
    thniah writer...
    simple tp mntik...

    ReplyDelete
  5. nk komen jugak!!
    hehe..dh abes maen2, tros sambung bce novel anda..hebat2
    best pon ye jugak..
    keep up the good work dear..

    ReplyDelete
  6. sambung lah lagi cerita ni

    ReplyDelete
  7. salam smua...
    thanks coz sudi baca karya kontot dari cik aa...

    ReplyDelete
  8. Hi,

    Kami Team dari aplikasi NOVEL+ berbesar hati ingin memaklumkan bahawa kami telah mengambil naskah novel anda bertajuk:"KASIH TERCIPTA" yang disiarkan di blogspot/website anda untuk dipaparkan dalam aplikasi NOVEL+ yang kami bangunkan untuk mobile (android/IOS).

    Kami dapati novel karya anda garapkan sungguh menarik dan pasti menjadi pilihan peminat novel untuk membaca. Tugas kami hanya ingin membantu mempromosikan novel anda agar dikenali ramai secara meluas melalui dunia dihujung jari. Aplikasi NOVEL+ ini boleh dimuat turun melalui App Store (Apple/IOS) dan Play Store (Android).

    Oleh itu, kami ingin meminta kebenaran daripada pihak anda terlebih dahulu, sekiranya kami boleh meneruskan menyiar novel anda di dalam aplikasi NOVEL+ ini atau tidak.

    Jika YA! kami mengharap agar dapat maklum balas dengan segera daripada pihak anda. Jika TIDAK bersetuju, kami akan hormati keputusan anda untuk mengeluarkan karya dari aplikasi NOVEL+ kami.

    Sekian.


    Hubungi Kami:
    novelmcdp@gmail.com


    Untuk Info:
    NOVEL+ merupakan bahan bacaan berupa novel yang boleh dicapai dengan mudah melalui aplikasi mudah alih. Dengan NOVEL+, anda mempunyai akses ke dunia karya novel tempatan dengan meluas. Anda tidak perlu risau lagi untuk membawa bahan bacaan ketika berada di luar atau ketika sedang bercuti kerana kini aplikasi NOVEL+ akan bersama anda sentiasa, bila-bila masa dan dimana jua.
    Para peminat novel boleh membaca karya-karya TERBAIK penulis berbakat di aplikasi NOVEL+ yang boleh dimuaturun secara PERCUMA. NOVEL+ terdiri daripada pelbagai genre novel TERKENAL dalam Bahasa Malaysia.

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)