Tuesday, January 4, 2011

Betulke???-1

“Apa?”

Panggilan telefon daripada Ara membuat darah Mawarni berubah seketika. Merah lebih mendominasi. Tubuhnya kejang. Ternyata panggilan telefon petang itu membuatkan suaranya tinggi mencapai lapan oktaf. Maksimun.

Sampaikan Firyal yang sedang membasuh segala alatan khasnya pun menoleh dua tiga kali untuk memastikan bosnya berada dalam kondisi yang stabil.

“Kau ada di mana sekarang?” suara Mawarni masih kedengaran.
Firyal tidak tahu siapa yang berada di hujung talian, tapi yang pasti riak bosnya sekarang sudah gelabah, tak tenang.

“Ok, aku datang.” Terkocoh-kocoh Mawarni mengemas barangnya di atas meja. Telefon bimbit erat dalam genggaman. Baju seragamnya dibuka dan disangkut di kerusi. Beg tangan dalam laci diambil laju.

“Firyal!” teriakan kuat kedengaran dalam bilik rawatan nombor dua. Bilik Raya. Milik Mawarni. Entah di mana gerangan pembantu khasnya. Nurse yang bertugas bersama-sama dengan Mawarni.

“Doktor, I’m here,” Firyal membalas dengan takut-takut. Seriau dia nampak muka bosnya sekarang. Keadaannya yang sedang berdiri berdekatan dengan singki kecil sedikit tergugat.

“Sorry. I thought, your are outside. Boleh tak awak close perkhidmatan saya untuk hari ini. Bagitahu dekat big boss, I nak half day today. Ada emergency case,” terang Mawarni lembut.
Kasihan Mawarni melihat muka Firyal. Silapnya juga berteriak dengan nada yang lantang dan kuat, semata-mata untuk memastikan suaranya dapat didengar oleh Firyal yang disangkakan berada di luar biliknya. Rupanya begitu santai anak dara itu di penjuru biliknya.

“Ok, doktor. Nanti saya bagitahu dengan Dr. Latifah.” Firyal sudah menapak ke arah Mawarni yang sudah menjejak hampir ke pintu bilik.

“Sorry ya Firyal,” sekali lagi maaf dipinta.
Muka dipalingkan menghadap Firyal. Sementara tangan kanan sudah mencapai tombol pintu. Tidak sempat untuk dia sendiri menemui ketua klinik, Dr. Latifah. Nanti dalam keretalah dia sampaikan pesanan ringkas kepada ketuanya itu.

“Its Ok,” balas Firyal sambil tersenyum.

Bukan salah bosnya pun, mungkin sekarang mood bosnya tidak elok, so disedekahkan juga senyuman. Sekurang-kurangnya dapat mententeramkan hati yang sedang gundah gulana.

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)