Tuesday, October 5, 2010

baik-baik sayang 20

“Honeymoon!” terkejut Balqis.

Nasiblah kala itu dia tak minum air kopi yang ada di pegangan tangannya. Baru berniat nak basahkan tekak dengan air kopi tersebut setelah rasa kering sedikit bahagian kerongkong.

Balqis pandang Sulaiman. menagih jawapan. Sungguhlah... dia sangat tidak suka dengan perkataan HONEYMOON. Nak hadapi pun tak sanggup. Kalau begini, lebih baik dia lepak di rumah sahaja.

“Kalau rasa elergik atau fobia dengan perkataan bulan madu tu, anggap sahaja kita pergi bercuti. Ambil angin. Abang dah lama tak pergi bercuti,” terang Sulaiman. dia sudah tergelak dengan tindak balas spontan Balqis tadi. sampai tersedak dengan perkataan bulan madu. Elergik sangat!

Puan Sarah dah pandang hairan pada menantunya itu. Takkan fobia dengar perkataan bulan madu. Sepatutnya orang baru kahwin kalau dengar perkataan bulan madu pasti gembira. Malah siap melompat-lompat lagi. Bukan setakat baru kahwin, pengantin basi pun kalau diajak pergi honeymoon oleh pasangan masing-masing, pasti lebarlah senyuman mereka. Sampai tak tidur malam nak buat persiapan pergi honeymoon.

“Betullah Man. Kamu pun dah lama tak pergi bercuti. Kalau dulu ada juga kamu join konvoi kawan-kawan kamu. Sekarang ni, tak pernah pula emak tengok ke mana-mana. Asyik kerja saja memanjang,” sampuk Puan Sarah.

Risau juga dia dengan keadaan anaknya itu. Terlalu sebati dengan kerja. Hujung minggu pun lepak di rumah sahaja. Kalau teman dia berborak, ok juga. Masalahnya dia lebih rela buat tahi mata. Tidur! Sampai ke petang pula tu. memang tak boleh harap nak temankan dia.

“Qis ada tempat nak pergikah?” soal Sulaiman semula.

Balqis pandang Sulaiman. kalau dia cadangkan, boleh tak orang lain tak fikir dia pergi honeymoon? Anggap sahaja dia pergi bercuti macam yang selalu dia lakukan bersama teman-temannya yang dulu.

“Pergi mana?” soal Sulaiman lagi sambil angkat kening. Sengaja dia soal begitu sebab dia tahu, Balqis punya rencana sendiri untuk destinasi percutian mereka itu. Dari lagak Balqis yang sedang goyang-goyangkan tangan di dagu memang tak syak lagi bahawa gadisnya itu sedang berfikir.

“Jom Port Diskson!”

Adoi.... Sulaiman dah tepuk dahi. Puan Sarah jangan cakap, gelak dia dah terbang melayang-layang. Sampai pegang perut dia gelak. Terhingut-hingut dia ketawa. Encik Salam cuma senyum. Dia pun lucu dengan cadangan tiba-tiba daripada Balqis tu. lepas tu dia dah geleng-geleng kepala.

“Balqis ni, tak ada tempat lain kah dalam otak tu. cubalah bg cadangan lain. Ini, asyik Dickson-Dickson sahaja,” sampuk Puan Sarah.

“Aah Qis, tempat tu, hari-hari pun boleh pergi. Cadanglah tempat lain. Pangkor, Bukit Tinggi, Desaru, Cameron Highland,” cadang Sulaiman pula.

“Atau Qis nak pergi jumpa sesiapa di sana,” celah Encik Salam.

Dia pandang Balqis seketika sebelum angkat kening tengok Sulaiman. saja main-main. Nak gurau dengan anaknya itu yang dilihat terlebih menjaga Balqis. Memang macam tu kot kalau orang dilamun cinta.

Sulaiman dah jengilkan mata. Ayahnya itu pandai pula nak buat darah dia naik sedikit. Kalau betullah Balqis nak jumpa seseorang, memang dia kena tempah keranda awal-awal.

“Betullah. Dia nak jumpa ibu ayah dia,” sambung Encik Salam semula. dia sudah tersenyum-senyum melihat reaksi anaknya itu. Cepat sangat kalut. Terutama kalau hal-hal yang berkaitan dengan Balqis.

“Tak mau-tak mau. Cadang nama lain,” cepat Sulaiman membantah. Tanganya ditolak ke awan. Tanda menolak.

“Nak pergi mana ya?” soal Balqis perlahan. Tangannya diletakkan di dagu.

Penat juga rupanya nak fikir destinasi untuk Cuti-Cuti Malaysia ni.

“Ha!” keadaan yang tadi hening jadi meriah tiba-tiba bila Balqis teriak secara mendadak.

“Qis!” serentak suara Puan Sarah dan Sulaiman bergema di ruang tamu itu. Memecah suasana malam.

“Opps... Sorry. Sorry. Exited sangat,” ujar Balqis sambil mengatupkan tangannya di awan-awan. Senyuman dilemparkan tanda kemaafan. Sedar dengan kesalahan diri yang telah dia lakukan secara tidak sengaja tadi. berteriak sampai semua yang ada di situ terkejut badak.

“Minta maaf ya semua. Hari ni Qis nak cadangkan tempat yang seronok sikit. Hmm.. awak, kalau kita seberang laut bolehkah?” tanya Balqis kemudian. Dia toleh Sulaiman yang duduk di sebelahnya.

Nanti kalau dia cadang, ditolak juga, baik tanya dulu. nanti buat habis air liur saja bagi cadangan.

“Qis dah pasport ke?” tanya Sulaiman semula. dia juga memalingkan tubuhnya ke arah Balqis yang duduk bersamanya di sofa berangkai tiga itu.

Balqis hanya mengangguk.

“Nak pergi mana?” tanya Sulaiman cepat.

“Dalam Malaysia saja.”

“Oh... Sabah atau Sarawak?” cepat Sulaiman tangkap keinginan Balqis.

“Kita pergi cuti di Sabah lah. Terutama Kota Kinabalu,” jelas Balqis sambil tersenyum. Tak sabar nak jejakkan kaki ke Sabah, negeri di bawah bayu.

“Boleh juga,” setuju Sulaiman.

“Qis nak pergi pulau Manukan.”

Balqis sudah tenggelam dengan apa yang dicadangkannya tadi. sudah lama dia berhasrat untuk ke Pulau Manukan iaitu salah sebuah pulau yang berhampiran dengan Kota Kinabalu.

Tergambar di fikirannya akan Taman Marin Tunku Abdul Rahman yang sedang menantinya. Destinasi yang akan dijejakinya dengan menaiki bot lebih kurang tiga puluh minit. Balqis bagai ternampak-nampak segala ikan-ikan di Pulau Manukan yang melambai-lambai padanya. Pulau yang kaya dan berwarna-warni dengan segala habitat dan hidupan marin yang boleh ditemui di sana. Tak sabarnya nak jejakkan kaki ke sana.

Dia bukannya teringin sangat pun nak join aktiviti pantai macam berkayak, banana bot dan sebagainya. Sebab semua itu dia selalu buat di pantai Port Dickson. Tapi paling dia tunggu adalah aktiviti diving dan snorkeling. Melihat sendiri dengan matanya segala hidupan laut yang ada di sana. Masih belum tercemar lagi.

Nampaknya impiannya untuk bercuti di Kota Kinabalu akan terlaksana. Dia akan mengelilingi pulau yang ada di sana. Air yang jernih sampai boleh nampak ke dasarnya membuat dia geram setiap kali dia browse internet tentang tempat-tempat tersebut. Bagai mengamit-gamit dia datang ke sana.

“Qis!” sulaiman sudah menggerak-gerakkan tangannya di hadapan Balqis. Bila tiada respon, dia mengengsot sedikit sehingga pahanya dan paha Balqis saling bersentuhan. Tangannya menyentuh lengan Balqis. Ingin menyedarkan Balqis yang sedang terbang nun jauh di bawah sana.

Terkejut Balqis dengan sentuhan yang tiba-tiba itu. Terundur ke belakang dia sehingga belakangnya menyentuh sofa.

Sulaiman, Puan Sarah dan Encik Salam masing-masing tersenyum dengan telatah Balqis. Suka sangat termenung. Kalah aktiviti ikan termenung!

“Dah sampai mana?” Soal Sulaiman.

“Pulau Manukan,” jawab Balqis sambil tersengih. Tahu dirinya diusik saat itu.

Entahlah macam mana nak hilangkan habit ni. Dia dah jadikan hobi permanent berkhayal ni. Syok beb!

“Ok, minggu depan kita ke sana,” putus Sulaiman. dia perlu menguruskan cutinya di pejabat dulu.

Air di atas meja dicapai dicapai Sulaiman. Air itu dihirup perlahan. Biarpun sudah tidak panas, ia tetap mampu masuk ke dalam kerongkongnya. Tengoklah, dia sudah semakin terpikat dengan hasil buatan tangan Balqis. Kopi ini begitu nikmat dirasakan. Langsung masuk ke tenggoloknya. Memang sedap!


*sunyi sepi ofis coz kwn outstation g paris. boringnya

6 comments:

  1. nak komen satu jer..knp short sgt n3 ni..dh tunggu nk kuar punyalah lama.....lain kali pnjglah sikit brlah berbaloi menunggu lama..mesti lps ni makin rindu kt qis ngan sulaiman..

    ReplyDelete
  2. hazulfa-skit ke...
    ingtkan da banyak :)

    ReplyDelete
  3. bapak sulaiman nama sama dengan sulaiman ker..?

    ~hikari~

    ReplyDelete
  4. hikari-tq. sory trsalah tulis

    ReplyDelete
  5. alahai..
    qis ni..
    suka wat sulaiman cemburu

    ReplyDelete
  6. iffahnazifa10/6/10, 6:37 PM

    Bestnya Balqis nk g cuti2 malaysia:)

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)