Friday, August 13, 2010

Lara Rindu 8

Aku masih memerhatikan swan yang berenang keriangan. Anak-anak itik begitu bebas berenang. Berkejaran dengan anak-anak swan. Persahabatan antara dua spesies yang berlainan, masih menyatu di bawah satu tempat. Kolam yang indah. Lembayung mekar di tepi kolam. Teratai mengeluarkan putik-putik bunga yang indah di pandangan. Anak-anak ikan seperti sengaja menonjolkan dirinya. Ingin menarik perhatian dari sesiapa sahaja. Aku tersenyum melihat telatah makhluk-makhluk lain yang turut menumpang di bumi tuhan, sama seperti aku.

Aku sudah di sini. Baru dua bulan yang lepas aku memijak semula tanah tumpah darahku. Negara yang sentiasa menggamit memori selama aku di luar negara. Akhirnya, tamat juga segala susah payahku untuk mengenggam semula sebuah skrol ijazah. Kali ini aku sudah berjaya memegang Master Of Hotel and Management. Sedikit ilmu tuhan sudah kuraih.

Selama dua tahun di sana, pelbagai memori telah tercipta. Tidak sangka, impianku sejak dulu untuk melangkahkan kaki keluar negara telah berjaya. Memang terlaksana. Ini semua kerana satu peristiwa yang memang tidak disangka-sangka. Satu peristiwa yang menjadikan aku lebih berani. Ah, Forget it!

Macam mana aku boleh keluar negara? Semuanya atas kerajinanku melayari internet sehinggalah terjumpa satu blog yang menawarkan sesuatu yang aku impikan sejak dulu lagi. Terlibat dalam perhotelan adalah salah satu perkara yang memang menjadi minat aku. Tidak sama keadaannya dengan sebelum ini. Minatku dalam kejuruteraan datang disebabkan hari-hari aku belajar tentang bidang ini. Kata orang, tak kenal maka tak cinta. Begitulah antara aku dan kejuruteraan, sehingga aku berjaya dapat ijazah dalam Civil Engeneering.

Dua tahun aku menghambakan diri semula dengan dunia pelajaran. Pergi kuliah, buat asigment dan bertemu dengan rakan-rakan kampus yang berlainan bangsa.
IMI University Centre (International Hotel Management Institute), yang terletak di kota Lucerne, Swiss adalah tempat yang sudi menerima aku sebagai pelajar. Ia adalah institusi pengajian swasta dalam bidang perhotelan dan pelancongan. IMI memang dikenali dunia dalam melahirkan hotelier dan profesional yang berkemahiran dalam bidang perhotelan.

IMI University Centre juga telah diakui dalam dunia global setelah mendapat pengakuan standard bagi mutu dan kualiti daripada sijil ISO 9001 dan menerima pengakuan yang sama dari pemerintah Swiss.

Swiss terletak di tengah-tengah Benua Eropah di bahagian barat. Negara ini tidak memiliki perairan laut, melainkan danau. Banyak danau di Swiss yang dijadikan sebagai alternatif untuk pengangkutan air, yakni menggunakan kapal ferry. Aku dan kawan-kawan lebih suka ke mana-mana dengan menaiki feri kerana jaminan keselamatannya adalah yang terbaik sama seperti menaiki kenderaan darat. Tapi feri hanya kami gunakan untuk ke kota-kota besar seperti Zurich kerana banyak juga kawasan yang tidak mempunyai perkhidmatan feri. Mata wang yang digunakan di negara ini adalah Swiss Franc (CHF/SFr).

Aku datang ke Swiss menggunakan MAS. Entah dari mana aku peroleh keberanian sehingga boleh terbang merentas beberapa benua untuk jauh dari tanah air. Kalau datang Swiss melalui udara, terdapat dua alternatif iaitu melalui airport antarabangsa yang ada di Zurich dan Geneva/Jenewa.

Kalau dari Kuala Lumpur, kapal terbang MAS akan singgah di Bangkok sebelum meneruskan perjalanan ke Zurich International Airport. Boleh saja terus sampai ke Geneva International Airport tapi kena bagitahu awal kepada pegawai penerbangan untuk kita sampai ke destinasi akhir iaitu di Geneva.

Selain MAS, kita boleh juga naik kapal terbang milik negara lain seperti Lufthansa, KLM Belanda, Singapore Airlines (SQ), Thai Airways atau Cathay Pacific untuk jejak di tanah Swiss. Kalau nak cari pilihan lain, boleh juga dapat yang murah iaitu penggunaan penerbangan Timur Tengah seperti Emirates dan Qatar Airways. Kedua-dua perusahaan penerbangan Timur Tengah ini memiliki standard pelayanan kabin yang sangat sempurna dan sudah dipandang dunia sebagai salah satu sistem penerbangan yang terbaik.

Perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Zurich memakan waktu hampir tiga belas hingga lima belas jam penerbangan, termasuk dengan waktu transit di beberapa negara lain. Buat masa ini, belum ada lagi penerbangan langsung dari Malaysia menuju ke Zurich ataupun Genewa.

Di negara empat musim itu, aku telah menginap di sebuah rumah sewa di Kastanienbaum, Lucerne, Switzerland. Kampusku berada di tengah-tengah Lucerne, Seeacherweg, Kastanienbaum.

Mulanya risau juga kerana aku bermusafir seorang diri. Tetapi, rasa takut tenggelam sedikit demi sedikit bila kami dijemput oleh pemandu dari IMI University Centre, tempat yang bakal aku habiskan masa hampir dua tahun. Perjalanan dari Zurich ke bandar Luzern mengambil masa satu jam. Jadi tidak perlu risau. Tapi yang perlu dirisaukan, bagaimana untuk menjalani hidup di negara orang. Lagi pula aku bukan kenal sesiapa di sini.

Menjejakkan kaki ke bumi yang terkenal dengan dasar bercuali itu, membuat aku mempunyai aktiviti yang sangat menenangkan. Di sana, jika aku tidak ada kuliah, aku akan datang ke tasik dan melihat swan bebas terbang dan berenang.
Kembali ke negaraku sendiri, aku masih lagi meneruskan minat itu walaupun tempat yang berbeza. Namun apa yang aku dapat tetap sama. Ketenangan. Kali ini Tanah Tinggi Cameron Highland pula menjadi pengganti tasik di Kastanienbaum. Suasana yang mendamaikan. Kesukaanku.

Tak sangka permohonanku untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana diluluskan. Malah JPA sudah memberi biasiswa penuh untukku. Di luar dugaan sungguh. Walhal aku mengisi borang pun hari tu sekadar suka-suka. Ingin mengisi masa lapang yang ada. Namun, sungguh aku tak sangka bila permohonanku untuk melanjutkan pelajaran ditunaikan. Memang kena pada masanya. Itulah satu cara untuk aku melarikan diri.
Aku masih memerhatikan swan yang sedang berenang dengan riang. Alangkah indahnya jadi swan. Tidak punya masalah. Hanya perlu mencari makanan, bila kenyang, kerisauan tiada lagi. Sesekali, itik-itik di tasik itu terkedek-kedek melayan anak-anak mereka yang comel. Cemburu pula aku melihat kebahagian mereka. Tak perlu fikir apa-apa. Hanya perlu cari makan untuk diri sendiri.

Selepas malam itu, tanpa pamitan aku terus ke KLIA. Tiada siapa yang tahu aku akan berlepas ke Geneva malam itu. Bumi asing menantiku. Memang rasa berdosa meninggalkan dia dengan cara itu. Tapi aku tidak boleh untuk berhadapan dengannya. Sakit hati.
Aku sentiasa sedar siapa aku. Kerana sedar akan hal itu, aku lebih suka untuk bersendiri. Duniaku hanya alam kerja dan rumahku. Begitu juga ketika di Swiss, aku hanya bergelumang dengan alam kampus dan di rumah sewa. Aku bersyukur kerana tidak menemui kesulitan di bumi asing itu. Rasanya, Swiss memang sesuai untuk mereka yang lone ranger dan bermusafir seperti aku. Ataupun lebih tepat lagi, sesuai untuk mereka yang nak melarikan diri.

Walaupun orang banyak kata, tautan ilmu yang banyak tidak akan mampu menjamin kehidupan dengan lebih baik. Namun bagi aku, itu adalah manusia yang tidak mengaplikasikan ilmunya. Membiarkan usianya berlalu dalam menuntut ilmu hanya kerana tuntutan dunia semata-mata tapi tidak untuk diamalkan. Aku berpegang kepada belajar sepanjang hanyat. Dengan prinsip ini, kakiku masih gagah untuk melangkah mencari ilmu. Carilah ilmu hingga ke China, itu pesan nabi yang selalu tersemat dalam ingatan.

Kerinduan kepada keluarga memang tak tertanggung. Emak, ayah dan Kasturi. Rindu sangat pada mereka. Chinta dan keluarga mentua, rindu memang tidak terbendung. Tapi apa boleh buat, aku sendiri yang tekad untuk melakukan ini semua. Nekad untuk sampai ke tanah ini.

Indah nian sarang tempua,
Merpati terbang hinggap di dahan,
Hati merindu jiwa melara,
Sabar dan redha jadi pegangan.

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)