Monday, April 4, 2011

BETULKAH??? 10

“Hah, Han! Macam mana dengan Suhailah? Ada kamu tanya khabar dia?” soal Puan Zulaikha tiba-tiba.

Farhan yang tidak sangka dengan kehadiran ibunya itu terkejut sedikit. Tak diduga ibunya akan datang ke taman ini. Lepas tu tegur dia secara tiba-tiba pula. Tergendala pembacaannya. Hilang sekejap tumpuannya.

Dia mengalihkan sedikit kedudukannya. Memberi ruang kepada Puan Zulaikha untuk menempekkan punggung di atas buaian itu. Buku yang tadi terbuka kini ditutup kembali.

Penanda buku diletak pada mukasurat 162, tempatnya berhenti sekarang. Penanda buku yang tertulis ‘Smile Always’ dan berlatarbelakangkan lereng Gunung Everest itu adalah handmade daripada cinta hatinya. Selalu digunakan saat dia berperang dengan buku. Tenggelam dalam lautan ilmu.

Soalan Puan Zulaikha dibiar sepi seketika.

“Baca apa tu?” soal Puan Zulaikha.

Dijeling sekilas buku di tangan Farhan. Tidak pula dia teringin nak tengok buku yang hampir sejengkal ketebalannya itu. Tidak minat dia dengan teori-teori yang ada di dalamnya.

“Pasal masalah jantung. Han dapat pesakit baru tadi,” jelas Farhan.

“Apa khabar Suhailah? Ada kamu telefon dia?” Soal Puan Zulaika.

Dikerling sebentar anak bujangnya di sebelah. Dia sudah selamat duduk di sebelah Farhan.

Buaian teroleng-oleng sedikit. Kaki yang dijuntai ke bawah menyentuh tanah. Dihayun-hayun buaian itu. Perlahan-lahan.

“Mak ni, kalau pasal Suhailah, bersemangat nak tahu.” Dikerling manja ibu di sebelah.

“Mestilah. Bakal menantu tu,” riang Puan Zulaikha menjawab.

Kalau pasal Suhailah, hatinya memang akan sentiasa gembira. Tidak sabar hatinya melihat anak kedua bongsunya ini mengakhirkan zaman bujang. Usia pun dah terlebih matang. Apatah lagi dengan gadis yang bernama Suhailah. Sudah dikenal hati budinya. Baik dan hormat orang tua.

Farhan yang mendengar mencebik. Sayang sangat emaknya itu pada wanita yang bernama Nurul Suhailah Yasir.

“Adalah mak. Takkanlah tiada. Tunang tersayang tu,” balas Farhan menampakkan barisan gigi putihnya.
Pengganti model iklan Colgate. Boleh ni Mawarni gajikan dia sebagai model untuk dibawa ke sekolah. Selalu kawannya itu merungut sebab modul giginya selalu retak.

“Baguslah kalau macam tu. Ada dia cakap bila nak balik?” soal Puan Zulaikha lagi.

Kepalanya memandang Farhan. Menanti dengan sabar jawapan yang akan diberikan oleh Farhan.

“Ada. Mungkin dalam dua minggu lagi dia balik sini. Tapi sekejap saja. Seminggu,” terang Farhan.

Suaranya makin perlahan. Kecewa sikit hatinya kerana buah hati yang sentiasa ditunggu-tunggu hanya dapat cuti seminggu sahaja. Sedangkan semua orang sedang menantinya.

“Alah. Kenapalah sekejap sangat Suhailah balik. Kalau lama sikit, bolehlah kamu rancang untuk majlis kahwin kamu nanti,” keluhan perlahan terluah dari bibir Puan Zulaikha.

Tengok, sedangkan baru diberitahu balik seminggu dah ada rungutan. Kalau tak balik langsung, entah macam manalah reaksi semua orang. Mungkin ada yang tempah tiket pergi menjemput.

Puan Zulaikha sedikit tidak puas hati.

Kalau lama sikit Suhailah ambil cuti, mungkin sedikit sebanyak urusan perkahwinan anaknya sudah terlaksana. Sudah setahun anaknya dan Suhailah mengikat tali pertunangan. Jika diizinkan, pasangan ini akan melangsungkan perkahwinan pada hujung tahun.

Sungguh tak sangka, dalam pada dia nak pasangkan Suhailah dan Farhan, rupanya mereka dah ‘terpasang’ dengan sendiri. Taktiknya menjadi walau bukan dia yang jadi pengarahnya.

Dia selalu membawa Farhan ke rumah Fatma, emak Suhailah. Salah satu sebabnya adalah nak perkenalkan Suhailah dengan Farhan.

“Emak ni. Lama lagilah hujung tahun. Masa tu Suhailah dah menetap dalam Malaysia pun,” pujuk Farhan.

Akhir tahun ini, Suhailah akan menghabiskan kontraknya dengan UN.

Sungguh hatinya pun tidak sabar ingin mendirikan rumah tangga yang akan dicorakkan bersama orang tersayang. Dia amat berterima kasih atas langkah emak yang selalu membawa dia bertandang ke apa-apa majlis. Mulanya dia sangat boring, namun lama-kelamaan rasa itu berubah.

Farhan tahu tujuan Puan Zulaikha membawanya bertandang. Bukan berkunjung sebenarnya, tapi hanya tukang hantar. Ke mana sahaja Puan Zulaikha pergi, pasti Farhan jadi mangsa. Bila sudah sampai ke destinasi, Puan Zulaikha paksa join sekali. Kalau dia free, dia akan temankan sampai ibunya itu terasa nak balik.
Kalau tak, dia akan datang semula ambil Puan Zulaikha. Sudah berkali Puan Zulaikha utarakan sebab dia melakukan itu semua. Puan Zulaikha mahu supaya Farhan berkenalan dengan sesiapa sahaja anak perempuan kenalannya.

Tak sangka dalam suatu majlis, dia berkenalan dengan Nurul Suhailah, juga seorang doktor. Tapi lebih tertumpu dalam Nuclear Medicine. Bila dalam bidang yang sama, maka senanglah cerita dicorakkan.

Semakin lama, cerita beralih arah. Dari kisah kedoktoran, kemudian beralih kepada kisah kehidupan. Semakin lama semakin tidak sedar bahawa mereka sudah out of topic. Berbicara soal hati. Akhirnya hati mereka terikat sehingga kini.

Cinta hatinya itu lebih suka berkhidmat di negara-negara dunia ketiga. Kadang-kadang akan ke Kemboja, Afghanistan atau Pakistan. Memberi perkhidmatan di seberang laut demi minat yang mendalam selain hajat ingin menolong mereka yang lemah.

Farhan tidak menghalang. Lagipun Suhailah sudah berjanji untuk kembali ke Malaysia bila mereka sudah terikat sebagai suami isteri. Tidak sabar rasanya untuk menanti saat itu tiba.
Sesekali terbit juga kerisauan, apatah lagi Suhailah berkhidmat di negara-negara yang bergolak. Mempunyai politik yang tidak stabil. Pasti banyak kejadian-kejadian buruk yang akan berlaku.
Moga-moga bakal permaisurinya itu sentiasa di bawah lindungan Yang Esa.

“Kamu pujuk-pujuklah Suhailah supaya cepat sikit dia balik Malaysia. Dia tu perempuan, anak dara pula tu. Dia merantau ke sana sini tanpa ada orang yang boleh jaga dia,” keluhan terdengar pada suara Puan Zulaikha.

“Mak, Suhailah tu dah besar. Lagipun ramai yang ada bersamanya. Doktor, nurse, pegawai UN dan pembantu keamanan, semua ada dengan dia. Tentera pun ada sekali. Takkanlah dia nak bergerak lone ronger,” perlahan Farhan memujuk.

“Mak tetap risau dengan dia.”

“Emak ni, parents dia pun tak kata apa. Kita supportlah impian Suhailah tu. Memang sejak dulu lagi katanya nak berkhidmat pada mereka yang tak mampu. Suka memberi bantuan kepada mereka yang sangat memerlukan. Dia bukannya cari nama, kedudukan yang baik atau gaji yang tinggi, dia nak cari kepuasan dalam perkhidmatannya. Apa yang penting, sumbangannya memberi manfaat kepada orang lain,” hujah Farhan sudah keluar.

“Hmm... tak apalah. insyaAllah, terbang setinggi manapun bangau, pasti akan pulang ke tempat asalnya juga. Apalagi kalau bukan bertenggek di bahu anak emak ni,” ujar Puan Zulaikha sambil menjeling Farhan.

Dia menepuk perlahan bahu anaknya. Sedikit sebanyak, pujukan Farhan sudah meresap ke dalam hatinya. Walangnya terbang sedikit dibawa angin malam.

Farhan tersengih dengan gurauan ibunya.

Bila dikenang kembali, sejak kali pertama dia kenal Suhailah, entah berapa kali emaknya menyuruh dia agar memujuk Suhailah untuk kembali ke Malaysia. Bertugas saja dalam negara.

Namun, Suhailah tidak mahu. Apalah daya Farhan, abang pun bukan, apatah lagi suami. Setakat menyandang gelaran bakal suami sahaja. Itupun belum memberi apa-apa mandat padanya untuk membuat keputusan bagi pihak Suhailah.

Suhailah sendiri yang berhak corakkan keputusannya.

Masa pertemuan awal dengan Suhailah pun, gadis itu sedang bercuti di Malaysia. Selepas habis menuntut di Ireland, terus saja Suhailah terlibat dengan badan kebajikan dunia untuk memberi pertolongan. Kata Suhailah, nanti dia dah rasa cukup dalam memberi bantuan, barulah dia kembali bertapa dalam negeri. Maknanya, saat mereka menjadi suami isterilah baru Suhailah berhenti terbang ke sana-sini.
Tak sabarnya nak tunggu!


---------------------------------------------
Panjangkan n3? Cukupla utk bekalan sebulan.  
Amanda nak minta maaf awal2. Maybe pas ni lama x publish. Bukannya apa, Amanda akn hadapi 1 ujian paling getir(ini menurut kata2 seniorlah!), kena ambil induksi. Asigmen pn x siap lagi(adui…dah lma x buat asigmen-otak dah karat). Napalah kna ada induksi segala! X boleh ke krjn trus ambil jdi jawatan kekal?
wish me luck

2 comments:

  1. ala..nak lagi..
    hikhik..kena g induksi ya..
    slamat g berperang..
    susah tau..
    hikhikhik..acah je..
    work hard n smart ya..

    ReplyDelete
  2. may-tq sudi bca. kalo ada msa, nnti amnda publish. nk kna bca bnyak bnda coz exm susah...

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)