Sunday, August 15, 2010

baik-baik sayang

Lirik Wali - Baik-Baik Sayang :

aku tak ingin kau menangis bersedih
sudahi air mata darimu
yang aku ingin arti hadir diriku
kan menghapus lukamu sayang

karna bagiku kau kehormatanku
dengarkan, dengarkan aku

reff:
hanya satu pintaku
untukmu dan hidupmu
baik-baik sayang
ada aku untukmu

hanya satu pintaku
di siang dan malammu
baik-baik sayang
karna aku untukmu

semua keinginan akan aku lakukan
sekuat semampuku, sayang
karna bagiku kau kehormatanku
dengarkan, dengarkan aku

repeat reff:




“kau pastikah?”
“pasti”
“tak nak guna talian hayat?”
“aku ada lagikah talian hayat? Ada spare nyawa lagikah? Ada tujuh kehidupankah?”
“aduh! Kau melalut lagi. Mereng dah ni.”
“dah kau yang mulakan segalanya.” Suaranya terlalu pasrah.
“kau nak kunci juga lirik...eh salah, kau nak kunci juga keputusan kau ni?”
“kau ni, macam tak tahu pula. Aku mana ada diberi gugusan kunci untuk memilih sendiri pintu mana yang aku nak buka. Aku hanya ada sebuah kunci. Satu saja,” suaranya sedikit membentak.

Geram. Secara tidak langsung rasa tidak puas hatinya terluah secara tidak sengaja. Lantaklah temannya itu yang menjadi mangsa. Memang patut pun, siapa suruh dia jolok sarang tebuan, tak pasal-pasal hampir kena sengat. Tak sampai hati lagi dia nak beri sengatan kepada temannya itu. Nanti dia juga yang akan kena sekali bisa sengatan itu. Cukuplah temannya itu dapat mencalit sedikit madu dalam rencah hidupnya.
Merah menyala langit senja masih tidak dapat menghapus duka di hati.

sungguh! Andai ada talian hayat untuk ketika ini, dia sanggup menggunakannya sekarang. Sekurang-kurangnya dia akan memilih talian yang mampu membuat dia invisible untuk setahun. Hilang dari sini untuk satu jangka masa yang lama. Lepas tu segala perkara akan dilupakan. Jadi dia boleh muncul semula setelah melakar sejarah tidak baik. Mesti orang sudah lupakan.

Atau sekurang-kurangnya dia dapat pinjam poket doraemon untuk sesaat ini membawa dia ke dunia lain. Biarlah dia menjengah sekejap ke planet marikh tu. sekurang-kurangnya ada juga angkawasan wanita yang berasal dari negara Malaysia. Tak perlu pakai kapal soyuz segala. Buat habiskan bajet negara sahaja. Tak pasal-pasal segala bajet kena catu.

“jomlah balik. Nanti tak pasal-pasal kita kena sinar X.” Si teman yang duduk di sebelah sudah bangun. Seluarnya ditepuk perlahan. Pasir-pasir yang tersadai dengannya tadi sudah terbang dibawa angin.
“Sinar X mana pula ni?” berkerut dahinya memikir. Sejak bila pula wujudnya sinar X di pantai Port Dickson ni. Takkan angin dari Laut China Selatan membawa sekali sinar-sinar yang tidak pernah wujud?
“bukan sinar mana-manalah. Saja aku cakap. Syaitan dah nak keluar buat rondaan ni. So, sebelum kita terkena panahan songsang, lebih baik kita berambus dari sini,” dengan sengihan si teman menjelaskan.
“kau ni, ada-ada sahaja. Jomlah balik. Nanti bising pula ibu aku,”
“sedar pun kau. Yang kau bertapa di sini sampai sehari suntuk ni kenapa? Tak sedar-sedar lagi dari alam mimpi? Janganlah berangan nak buat flashback. Kau sendiri yang menjadikan segalanya kenyataan,”
“kau sedar tak, aku tidak punya pilihan. Aku cuma diberi arahan. Wajib dipatuhi. Takkan kau tak sedar kedudukan aku,” hampir terluah tangisan bersama jerkahan itu.

Kenapa temannya selalu menyoal benda yang sama. Sedangkan terang-terang si teman juga tahu jawapan kepada segala persoalannya sendiri.

Si teman di sebelah cuma mampu menggeleng. dia tidak menyalahkan andai dia dijerkah.
Dia yang membuat api itu marak. Mengipas dengan kelajuan angin yang perlahan. Maka, redhalah dia kalau dimarah. Hish, mulut aku ni, memang tak pandai diam langsung. Dia menyalahkan diri sendiri.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)