Saturday, September 27, 2008

Lara Rindu 5

"Assalamualaikum." Semua kami berpaling dan menjawab salamnya.
Aku dah senyum sambut tetamu yang tiba-tiba muncul. Salamnya aku jawab perlahan. Nasib baik dia bagi salam, kalau tak memang ada orang sakit jantung dengan sikap si pendatang yang suka main terjah.
"Baru sampaikah? Ingatkan kau tak datang. Kata nak beraya di Aussie dengan adik kesayangan kau," aku soal dia.
Dia hanya tersengih. Ayu saja aku nampak anak dara seorang ni pakai baju kebaya. Siap ada selendang lagi berjuntai di bahu. Memang nampak lain dari hari-hari biasa. Selalu pakai seluar panjang saja.
"Daddy dengan Mummy saja yang pergi Aussie pagi tadi. Aku dengan Abang tak ikut. Abang yang hantar aku sampai sini. Dia ada di luar. Nak juga aku pergi Aussie, tapi nanti kau merajuk pula aku tak datang rumah kau. Nanti siapa nak tolong aku masa aku kahwin. Kaulah satu-satunya orang yang akan melancarkan majlis perkahwinan aku," senyuman dihulur kepada tetamu. Satu-persatu orang yang ada di dalam bilik itu disalamnya. Anak mithali.
Pandai betul putar fakta minah ni. Macam aku tak tahu. Dia mana pernah ngam dengan Rabiah. Anak angkat Mummy dan Daddy merangkap sepupu sekali dia yang sedang belajar di Australia. Sekarang ni Rabiah sedang melanjutkan pelajaran dalam bidang perniagaan. Dia anak yatim piatu. Kematian ibu bapa ketika berada di tingkatan empat. Keluarga Chintalah yang bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan Rabiah sekarang. Lagipun Rabiah lebih rapat dengan Mak Su atau emak Chinta sekarang berbanding dengan makcik dan pakciknya yang lain. Dia sendiri yang memilih untuk dijaga oleh keluarga Chinta.
Abang yang dia maksudkan mesti abang kandungnya. Aku selalu dengar dia bahasakan abangnya sebagai Abang. Aku suka dengan gelaran mereka, Chinta dipanggil Adik, manakala abangnya dipanggil Abang. Ibu bapa kandung pula mereka gelarkan dengan Mummy dan Daddy. Memang variasi. Campuran barat dan Asia Tenggara. Tapi cara hidup masih penuh dengan ciri-ciri Melayu. Masih kekal dengan adat dan tradisi orang Malaysia. Masih berpegang teguh pada agama yang satu. Masih menjadikan Islam sebgai tonggak kehidupan.
"Ingat aku ni wedding planner kaukah? Ingat freekah khidmat aku?" aku balas dia balik. Suka hati dia sahaja nak aku tolong masa perkahwinannya nanti. Sudahlah kena bagi khidmat percuma, lepas tu kena jadi pembantu peribadi dia pula. Mesti banyak kerja yang menantiku.
"Cukuplah tu Tia, bawa Chinta ni pergi makan dulu. Lepas makan baru sambung balik." Emak dah menyampuk memberhentikan perbualan kami. Rasanya kalau emak tak tekan butang stop, tak adanya kami berhenti.
"Jom makan." Kugamit tangannya dan bercadang membawanya keluar dari bilik Kasturi yang jadi tumpuan orang. Sesak juga nafas duduk dalam bilik ni.
"Nantilah dulu. Dah sarapan tadi sebelum datang sini. Abang pun ada di luar tu. Tadi aku tengok dia tengah borak dengan ayah. Aku nak tengok Kak Kas, nak borak dengan dia," pinta Chinta. Ingin menyertai yang lain untuk memeriahkan lagi bilik Kasturi yang sudah berubah rupa.
Aku hanya membiarkan Chinta duduk di atas katil. Begitu teliti dia melihat Kas disolek. Dia memang minat kalau bab-bab macam ni. Barang solek dia, tak usah cakaplah. Penuh meja solek. Dengan laci-laci sekali penuh dengan segala moisturize, gincu pelbagai warna, blusher dan segala macam yang dipanggil alat solek. Dengan alat mekap yang bertingkat-tingkat lagi. Dia memang pengumpul setia barang-barang solekan. Boleh jadi mak andam.
Kalau nak banding dengan aku, memang jauh panggang dari api. Alat solek aku hanya ada dua, tiga jenis sahaja. Pakai bedak pun jenama Johnsons Baby... Perasan baby lah ni. Tapi bukan macam tu sebenarnaya. Memang dah sebati sejak kecil, tak boleh pisah dah dengan bedak bayi ni. Jadi sampai ke dewasa pun aku masih menggunakan bedak yang sama.
Tepat jam sepuluh pagi, pihak keluarga lelaki datang. Emak abang Lemon sendiri yang menyarungkan cincin. Cincin emas berpermata biru. Cantik. Bersinar satu bilik Kas. Cincin yang menjadi tanda bahawa Kasturi kini sudah dimiliki. Bukan dimiliki sepenuhnya, cuma tinggalkan cop supaya orang lain tidak boleh tawarkan diri lagi sebagai calon.
Lepas sarung cincin, sesi bergambar pula. Aku pula yang jenuh tengok semua orang pose. Macam-macam posisi yang akan ditangkap gambar. Entah berapa ratus kali flash kamera itu bernyala. Kini kita tak pakai lagi kamera manual. Kalau tak, memang dah habis filem tiga puluh enam. Siap bergulung-gulung lagi negatif filem sebab ambil gambar terlalu banyak. Sekarang yang dipakai adalah kamera yang berteknologi tinggi. Pelbagai jenama ada di pasaran. Kita juga tidak perlu risau, tangkap saja gambar sebanyak yang mampu.
Selepas bergambar, semua tetamu dijemput untuk menjamu selera. Jamuan di atas rumah saja. Tidak perlu mendirikan khemah. Tak ramai orang pun. Pihak lelaki dalam dua buah kereta saja. Semuanya makan ramai-ramai di atas rumah. Oleh kerana masih dalam mood hari raya lagi, kebanyakan juadah adalah hidangan untuk hari raya. Lagipun masih banyak lagi kuih raya, lemang dan ketupat. Itulah yang menjadi hidangan pada hari ini. Hari pertunangan Kasturi.
Aku dengan Chinta memang tak berenggang. Kasturi pun tak lekang dari sisi kami. Siap malu-malu lagi depan bakal mentua. Dengarnya, pertunangan ini berlangsung sebulan saja. Lepas sebulan nanti, akan ada majlis persandingan pula. Tidak mahu lama-lama. Lagipun dua-dua pihak sudah saling berkenalan. Lebih elok kalau dipercepatkan majlis untuk mengelakkan fitnah.
Sejak tadi aku nampak Chinta tidak senang duduk. Mungkin takut kena tinggal abangnya. Mesti dia risau. Kalau kena tinggal, maknanya dia kena balik dengan baslah. Mata Chinta masih melilau lagi. Tiga ratus enam puluh darjah.
Semenjak aku kawan dengan Chinta, tak pernah lagi jumpa abang dia. Kalau datang ke rumah mereka, tak pernah pula aku terserempak dengan mana-mana lelaki selain Daddy Chinta. Setakat yang aku tahu, Chinta memang mempunyai seorang abang. Itu saja informasi yang aku dapat. Nama abangnya aku tak tahu sebab Chinta panggil Abang saja. Aku pun terikut dengan dia. Turut mencari di mana abang Chinta berada walau aku tidak tahu yang mana satu orangnya.
Akhirnya sekali, Kasturi yang mencuit Chinta. Ditunjukkannya kepada seorang lelaki yang sedang membelakangkan kami. Berbaju melayu biru. Duduk bersila bersama orang lain. Sama-sama menjamah hidangan yang diletak di atas lantai.
Chinta tersenyum. Mungkin targetnya sudah kena. Aku tak perasan sangat orang tu. Terlindung oleh orang ramai. Tapi Chinta cakap itu abang dia. Dia berlalu menuju ke arah lelaki tersebut. Apa yang dia beritahu aku tadi, dia nak jumpa abangnya sekejap untuk mengambil barangnya di kereta abangnya. Maknanya Chinta nak tidur rumah aku. Baguslah. Sekurang-kurangnya aku ada kawan balik UITM nanti. Ada juga teman berbual dalam bas nanti walaupun sekejap. Memang bosan duduk bas seorang-seorang. Sebab tu aku lebih suka kalau ayah ambil, ada juga kawan aku berbual.
Lepas seketika aku nampak Chinta sudah datang bersama sebuah beg yang sederhana besar. Sebelum itu, sempat dia kenyit mata kepada lelaki yang berbaju melayu biru yang berdiri di beranda.
Majlis hari tu berakhir lepas zohor. Abang Chinta pun dah balik. Tak sempat aku kenal dengan abang dia. Kas aku tengok dari tadi asyik belek cincin dia. Teruja sangat. Aku geleng kepala saja tengok orang yang dah kemaruk ni. Nasib baik satu bulan saja tarikh yang ditetapkan. Kalau setahun baru nak sanding, tidakkah haru nanti? Memang lara menanggung rindu.
Begitulah juga yang terjadi kepada Chinta. Kalau lara rindu dah level tinggi, dia sanggup call encik abang dia yang ada di Belanda. Kadang-kadang aku yang terasa telinga aku panas disebabkan tengok mereka bergayut sampai berjam-jam. Aku saja yang belum sampai ke fasa-fasa yang dialami oleh mereka ini. Tak nak aku, macam merana saja menanggung rindu.

-----------------------------------------------------------------------------------

Hari ni aku dah balik kolej. Chinta ada di sebelah temankan aku naik bas. Aku bangga betul dengan dia, walaupun anak orang kaya, dia tidak kekok naik bas. Sanggup duduk dalam bas berkongsi dengan orang lain. Walaupun sebenarnya dia sudah biasa dengan aircond dalam kereta mewah.
Ikutkan hati nak suruh ayah hantar. Tapi sebab ada Chinta yang temankan, aku batalkan hasrat. Tak nak menyusahkan ayah. Lagipun satu kerja pula nanti, ayah balik sendiri. Pasti memenatkan dia.
Masa dalam bas Chinta dah naik hairan tengok aku. Dahinya berkerut-kerut sambil jeling aku. Hairan sebab depan handphone pun, aku boleh senyum sendiri. Bukannya handphone tu buat lawak pun. Tapi aku ketawa juga sebab mesej-mesej yang aku dapat ni memang lawak.

‘Do You Know What Is Meant By
------MOBILE-------
M=meet
O=on
B=busy
I=in
L=life
E=every where
so now lets START’
‘The rain makes all things beautiful, The grass & flowers 2, If rain makes all things beautiful, Why doesn’t it rain on you?’
‘You know when you are really too fat? When you are on the beach and Greenpeace carries you back to the sea.’
Ini antara mesej yang aku terima setelah kami saling berbalas-balas mesej. Dia ni memang lawak betullah. Suka sangat hantarkan sms yang membuatku gelak seorang-seorang. Mesti Chinta sudah terfikir serong tentang aku.
Masa awal-awal aku tak tahu nombor tu dia punya, aku buat tak layan. Aku biar sajalah orang macam tu. Orang nak bagitahu yang dia tersalah hantar mesej, dia tak nak layan pula. Buat bazir bil telefon aku saja.
"Kau ni apa kes? Dah kemaruk dengan handphone pula. Atau patah hati sebab kakak nak kahwin?" soalan Chinta membuat aku menoleh pandang padanya. Sejak tadi lagi aku tidak melayan dia.
Pasti Chinta tak puas hati. Sebelum ni kan, aku yang beria-ria suruh dia teman aku balik kolej, tapi time ni aku tak layan dia pula. Lebih sibuk dengan telefonku sendiri. Kasihan dia.
"Ok. I'm sorry. It just old friend. Bekas kawan sekolah," jelasku lantas menyimpan semula telefon ke dalam beg. Cukuplah setakat itu aku layan temanku tadi. Ada banyak lagi masa untuk kami saling berhubung. Sekarang ni, tumpukan dulu kepada sahabat yang ada di sebelahku yang sudah memuncung. Kalau dia merajuk, payah juga. Nanti dia terjun tingkap bas ni, aku juga yang susah.
Lepas aku simpan telefon, memang kami berborak saja. Terima kasihlah kepada Chinta sebab sanggup temankan aku balik. Tapi rasanya masa ni kalau dia tak temankan aku tak apa sebab aku dah ada geng orang sebelah sana. Main balas-balas mesej. Tak adalah bosan kalau naik bas.
Aku dah jumpa kawan lama masa di masjid hari itu. Tak sia-sia aku beramah mesra di perkarangan masjid. Akhirnya teman lama masih ada yang mengingatiku. Dia masih lagi seperti dulu. Cuma kelihatan lebih matang berbanding ketika zaman persekolahan dulu.
Iskandar... kawan yang sanggup bersusah-payah untuk aku. Menjadi temanku selepas Kasturi tamat sekolah. Orang yang sudi berkongsi duka dan suka. Temankan aku belajar. Kami sama kelas. Dia salah seorang budak top three dalam kelas. Kami selalu bersaing untuk merebut gelaran juara di dalam kelas.
Masa kami sentiasa dipenuhkan dengan perbincangan tentang pelajaran. Buku-buku soalan peperiksaan tahun-tahun lepas kami jadikan sebagai sandaran untuk menjadi juara. Siapa dulu yang dapat habiskan soalan dan siapa yang banyak betul. Selalunya dia menang untuk subjek Biologi, Fizik dan Kimia. Dia pula selalu minta ajar aku subjek Matematik, Bahasa Melayu dengan Sejarah.
Oleh kerana kami sentiasa berdua, ada juga gosip yang mengatakan kami adalah pasangan couple. Selalu buat maksiatlah, komplot dengan cikgulah, banyak lagi lah,tapi kami tak endahkan pun. Memang orang yang baik sikit ni tak lepas dari ujian. Lagipun apa yang kami lakukan tidak pernah lagi lari landasan. Sentiasa menjadikan Dia sebagai petunjuk. Apa yang kami buat hanya Dia yang tahu.
Aku bangga ada kawan macam dia. Masa jumpa di masjid hari tu, terus aku ajak datang rumah. Dia datang masa Kasturi tunang. Di situ memang kami borak sakan. Sekarang ni dia tengah cuti. Dia sambung study di Korea. Katanya cuti musim sejuk. Seronoknya dia.
Aku tanyalah pasal pelakon-pelakon Korea yang menjadi kegilaan aku. Dia kata selalu jumpa.
Jelous aku...
Tapi di tv...
Hampa aku...
Ada juga dia jumpa, tapi jaranglah sebab dia datang sana nak study, bukan tujuannya nak jumpa hero-hero pujaanku. Padan muka aku, dah kena balik.
Katanya dia ambil course lukisan, sekarang di tahun akhir. Sama macam aku. Hairan aku, setahu aku dia sama bidang dengan aku. Penat-penat otak kami selesaikan Add Math masa SPM dulu, dengan formula Fiziknya lagi, alih-alih dia ambil lukisan. Sudahlah sengsara nak belajar dulu. Sekarang boleh pula dia ambil bidang yang bagiku hanya memerlukan bakat. Dulu aku cuma minat Biologi dengan Kimia saja, dialah yang banyak bantu aku selain dari subjek ni. Dia memang pakar bab-bab kira-kira. Subjek yang guna teori pun dia mampu kuasai.
Masa borak di beranda rumah kami tu, abang Lemon ada datang. Nak gelak aku dengan nama timangan abang ni. Rupanya baru saja dia dapat nama tu. Kasturi yang bagi. Baguslah tu. Sama spesis. Harap-harap dua-dua tak masam!
"Kenapa ambil seni? Buat penat otak saja dulu study nombor," aku tanya dia. masih tidak puas hati dengan kursus yang dia ambil sekarang. Sepatutnya dengan kelebihan dan kemampuan yang dia ada, sekurang-kurangnya dia boleh jadi doktor, pilot atau jurutera.
Dia cuma sengih balas dengan sengihan bila aku tanya dia soalan macam tu. Mamat ni! Takkan tak faham bahasa. Dia ingat dengan sengihan dia tu aku dapat tafsir sendiri jawapan kepada persoalanku.
Abang Lemon pula jadi pendengar tegar. Rupanya mereka ni saudara sepupu. Patutpun rapat. Ayah Lemon adik kepada emak Iskandar.
"Kita punya sukalah. Kita kan suka main lukis-lukis." Iskandar senyum-senyum masa jawab. Akhirnya dia jawab juga apa yang kutanya tadi. Itupun setelah penat asyik tersengih dari tadi.
"Dia tu bakal pelukis kelas atasan," Abang Leman menyampuk.
"Betulkah? Nasib baiklah kita tak berapa minat dengan lukisan. Kalau tak, mesti awak jual kat kita lukisan dengan harga beribu-ribu. Macam lukisan Mona Lisa tu." Aku ni buta seni. Tak pandai nak nilai lukisan. Lukisan yang harga beribu-ribu ringgit pun aku tak pandai nak hayati. Pandang sepintas lalu sahaja.
"Kita bagi free saja kat awak kalau awak nak." Iskandar pandang aku sekilas.
"Kalau lawa bolehlah. Kalau tak lawa baik tak payah." Balasku laju.
Teringat pula masa sekolah dulu. Selalu juga kami bertengkar begini. Ingin menegakkan pendapat masing-masing.
"Ewah, perkecilkan kita nampak." Dia renung aku. Aku hanya mencebik, mengapi-apikannya.
Tidak lama kemudian, aku tersenyum. Bukan perkecilkan. Saja gurau. Aku tahu dia memang berbakat dalam bidang lukisan.
Salah satu kelebihan Iskandar adalah melukis potret. Memang cantik. Dengan hanya sebatang pensil dan sehelai kertas, dia mampu untuk melakar apa sahaja yang ada di dalam mindanya. Memang berbakat. Masa dalam kelas, kalau guru belum datang, dia akan mengisi masanya dengan melukis. Semua lukisannya ditampal di belakang kelas. Di sudut subjek General. Dulukan tak ambil Pendidikan Seni. Jadi, kalau ada ruang, memang akan tampal lukisan dia sebab lawa. Kadang-kadang aku rasa bukan berada di kelas aliran Sains tapi aliran Seni.
"Kita belajar lukis pelanlah. Melukis tu aktiviti sampingan saja," terangnya bila melihat aku seolah-olah memperkecilkan kebolehannya.
Lukis pelan???
Oh! Bakal arkitek rupanya. Penat saja gaduh pasal seni.
Itu borak-borak budak-budak macam aku. Perbualan yang telah sekian lama sudah berhenti. Kini ia disambung semuala saat pertemuan kami kembali terjalin. Persahabatan yang masih sama seperti dulu.
Masa malam lepas majlis pertunangan tu lagi haru. Perbualan antara Kas dengan Chinta. Masa tu aku tengah baca novel. Telinga aku memang meremang masa mereka borak benda ni. Rasa nak lari dari situ tapi nanti mereka cakap aku ni betul-betul budak bawah umur.
"Bestnya Kak Kas, sebulan lagi dah nak kahwin. Chinta ni entah bilalah. Ammar di seberang tu tak decide apa-apa pun." Chinta sudah memperbetulkan duduk simpulnya di sebelah Kasturi.
"Kamu kan dah tunang. Dah terikatlah tu. Jangan risaulah. Kalau dia tak nak lamar Chinta, apa kata Chinta yang pergi lamar dia. Memang jarang-jarang dibuat orang, tapi apa salahnya untuk kebahagiaan," terang Kasturi sambil membelek-belek hantaran yang diberikan oleh Abang Leman. Sembilan berbalas sebelas.
Aku rasa nak menyampuk tapi tak jadi. Adakah patut Kasturi bagi cadangan macam tu. Tak munasabah langsung. Kalau ia pun dah gatal nak kahwin, buatlah dengan cara yang bermaruah.
"Memang cadang nak buat macam tu. Itu pun kalau dia tak lamar Chinta." Nekad Chinta bersuara.
Aku mencebik memandangnya. Keputusan berani mati yang diambil Chinta membuat aku rasa semacam. Perigi dah betul-betul pandai gerak pergi cari timba. Ataupun dalam bahasa modennya, singki mencari paip.
Gediknya dia. Rasa nak cili pula mulut dia. Kalau dengan aku memang dia tak melebih-lebih macam depan Kas sebab aku buat tak layan dengan dia. Depan Kasturi beranilah, dah sama-sama gatal nak kahwin.
"Akak dah sediakah nak jadi isteri?" sekali lagi Chinta menyoal. Hantaran kasut jenama Bonia di hadapannya di belek-belek. Kasut setinggi dua inci itu dikeluarkan dari kotaknya. Warna hitam, memang menawan kalbu.
"Banyak lagi akak nak belajar. Akak pun tengah cuba untuk jadi yang terbaik untuk dia. Pasal sedia tu memang kita tak akan sedialah kalau bukan kita sediakan diri kita sendiri," balas Kasturi.
“Buku pun tak khatam-khatam lagi,” telunjuk menunjuk ke arah buku-buku yang tersusun rapi di satu sudut. Semua tentang perkahwinan. Gerbang Perkahwinan, Saat Kuterima Nikahnya, Isteri Soleha dan beberapa lagi buah buku yang menyentuh tentang perkahwinan dan tugas-tugas seorang isteri. Memang sesuai untuk mereka yang bakal mendirikan rumahtangga.
Kenapalah aku terdengar forum pasal benda-benda ni. Rasanya, minda dan hatiku belum tergerak untuk mendengar topik ini.
"How about first night?" Aku dah paling muka pada Chinta, dengan mata yang terjengil dan mulut yang geram. Chinta pandang aku sekilas. Dia perasan aku pandang dia semacam. Siapa suruh dia buka hikayat untuk mereka yang berumur lapan belas tahun ke atas. Kalau nak cerita pasal benda ni pun tunggulah aku dah masuk bilik dulu.
"Tak ada benda berfaedahkah nak cerita? Dah habis modal kah? Cuba-cubalah baca buku sikit. Boleh pertingkatkan diri. Ini cerita benda yang tak patut," aku dah mula membebel. Tidak tahan rasanya kalau tidak ditegur. Kasturi dan Chinta sudah tertawa bila dengar aku menyampuk perbicaraan mereka.
“Dia dengar juga forum kita. Bagus, mari duduk sini, kita cukupkan ahli panel,” pelawa Kasturi. Tempat duduk di sebelahnya ditepuk-tepuk perlahan. Tanda menyuruh aku maju ke hadapan.
"Alah Tia... kau kan dah dewasa. Dah baligh pun. Kalau zaman dulu rasanya anak kau dah lima tahu," Chinta yang sememangnya menyokong topik perbincangan, menambah geram di hatiku.
"Itu zaman dulu. Masalahnya kita di zaman sekarang," aku tegaskan suaraku. Cerita zaman pakai perahu nak disamakan dengan zaman roket. Mana ada sama. Sangat jauh perbezaan zamannya.
"Dahlah. Tak payah cerita benda ni. Nanti ada juga orang tu terpinga-pinga kalau dah sampai tahap ni. Biarkan dia. Masa tu jangan call aku nak tanya benda-benda ni," Kas dah mula tenangkan suasana.
"Betul tu Kak Kas. Benda ni kena belajar. Nanti tak tahu pula. Dahlah. Susah juga nak cakap dengan budak dewasa yang masih bawah umur ni. Itulah.. dari dulu lagi aku cakap, cubalah beranikan diri sikit terima cinta lelaki," Memang nak kena juga budak seorang ni. Ada panggil aku budak bawah umur.
Aku hanya senyap. Cakaplah apa kau nak cakap Chinta. Rasanya, aku sentiasa berani untuk terima cinta lelaki. Tak ada lagi yang aku tolak.
Aku berpaling selepas aku dengar mereka dah gelak sakan. Baru aku tahu, rupanya mereka keluarkan isu tu sebab nak tengok respon aku. Tepat seperti yang mereka jangkakan. Akan angkat kepala dari menatap novel dan mencelah agar perbincangan dihentikan. Geramnya aku!
Ada sahaja cara mereka untuk membuat aku masuk sekali dalam topik mereka. Sememangnya mereka tahu, aku bab-bab cintan-cintun ni memang susah sikit nak masuk. Aku bukannya manusia yang anti dengan cinta. Cinta bagiku adalah penting. Sangat berharga. Teringat pula tentang satu adegan dari dalam sebuah filem tentang cinta. Pernyataannya sangat menyentuh jiwa.

Semua makhluk di dunia ini diberi deria untuk mempertahankan diri.
Harimau miliki cakar, ular miliki bisa dan manusia.....
Manusia pemilik cinta.
Dengan cinta, kita mampu bertahan dikedinginan malam saat hujan turun

Cinta sekarang menjadi senjata yang melebihi pedang. Malah aku sangat setuju dengan pernyataan bahwa lidah lebih tajam daripada mata pedang. Pernyataan ini ditambah dengan kalimah cinta yang akan memenangkan peperangan dari pasukan pedang. Memang sangat benar.
Sama macam kisah Nabi Muhammad s.a.w. Bayangkan setiap kali baginda ke masjid, ada sahaja yang melemparkannya dengan kotoran. Sehingga suatu saat, Baginda merasa aneh kerana tika Baginda menuju ke masjid, tiada lagi tragedi lempar-melempar. Setelah disiasat, pelempar yang selalunya melempar Baginda rupanya sedang sakit. Setelah mengetahui, Baginda yang merasa cinta dan rindu berkat daripada lemparan tersebut, Baginda telah berkunjung ke rumah orang yang melemparinya sambil membawakan makanan. Begitu tulusnya cinta Baginda walaupun dengan orang yang membencinya.
Semua orang perlukan cinta. Begitu juga dengan aku. Bezanya cintaku bukan hanya untuk kaum Adam. Tapi cinta yang ada di hati adalah fleksibel. Cinta untuk semua.
Itu kisah tiga malam yang lalu. Selepas aku bantah pasal forum mereka, terus tukar tajuk lain. Tapi dalam ruang sama. Cerita pasal hantaranlah, mas kahwinlah, inailah dan cerita-cerita yang mampu membuat bibir aku menguap dan mengundang lena pada tubir mataku. Aku tak layan malah langsung tak campur. Aku masuk bilik dan terus tidur selepas menamatkan pembacaan novelku.
Teringat dengan coretan yang aku coret pada salah satu buku rujukanku. Sekadar contengan dikala bosan. Coretan yang menggambarkan impianku. Tentang lelaki yang aku perlukan dalam hidupku.
Awak, boleh dengarkah permintaan saya? Ini bukan permintaan sebenarnya, tapi sekadar harapan. Awak, bolehkah jadi jam loceng saya jika saya terlupa Dia. Saya masih merangkak mengingat Dia, mungkin awak sedang berdiri mengingat Dia. Bolehkah kita sama-sama berlari mengingat Dia?
Awak, kadang-kadang kasih saya lebih kepada awak daripada Dia. Bantu saya curahkan kasih saya lebih untuk Dia daripada awak. Awak, ajar saya cintakan Dia lebih dari segalanya. Awak, bimbing saya untuk takut kepada Dia melebihi takut awak kepada Dia.
Di kala ini, cintaku sentiasa hanya untuk Dia!

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)