Monday, November 1, 2010

kasih tercipta-9

Untuk beberapa hari ini, muka Ahmad fathi sentiasa ada di dalam butik ini. sentiasa mencari peluang untuk berbicara dengan Umairah. Umairah pula macam lalang. Dikejar ke ruangan pakaian wanita, dia akan lari ke bahagian pakaian kanak-kanak.

Kalau ada juga yang mengekor di belakangnya, cepat-cepat dia ke bahagian pakaian dalam wanita. Kalau sudah di sini, memang tak sampailah kaki Ahmad Fathi melangkah. Segan!

Bonda pun sudah nampak usaha anak kandungnya itu nak tambat anak angkatnya. Dia sudah memberitahu Ahmad Fathi. Yang mahu hidup dengan Ahmad Fathi adalah Umairah, jadi pandai-pandailah nak ambil hati Umairah sendiri. Tak perlu bantuan orang luar sebab bukan orang luar yang nak kahwin dengan Umairah.

Memang nampak usaha bersungguh Ahmad Fathi nak tingkatkan perhubungan dengan Umairah. Kalau tak kerja, sengaja dia singgah sehari suntuk tolong Bonda menguruskan butik. Selalu ajak makan beramai-ramai. Untunglah pekerja yang lain, selalu makan free. Tapi tak hairan pun sebab Ahmad Fathi kerja di syarikat antarabangsa. Gaji pun berdolar-dolar.

Malam itu usai makan malam, Umairah menurut langkah Bonda menonton televisyen. Milo suam dihulur kepada Bonda. Sama-sama menonton berita yang tidak lari dari pelbagai topik. Banyak lagi sebenarnya masalah manusia ini, tapi memang semuanya tidak dapat diselesaikan dengan pantas. Umairah hanya menggeleng melihat isu politik negara ini yang sedang berkocak.

“Bonda, Umairah ada benda nak tanya.” Itu pembuka bicara Umairah setelah selesai menonton berita.

“Apa dia sayang. Bonda sedia dengar.”
Bonda berpaling ke arah Umairah. Mencapai tangan si anak gadis yang dilihatnya sedang gemuruh. Bonda tahu situasi Umairah. Hatinya sedang rusuh. Melihat Umairah masih diam tidak berkutik membuat Bonda mengusap kepala si gadis.

“Kenapa sayang?”
Bonda masih setia memujuk. Memberi kekuatan kepada Umairah untuk meluahkan apa yang terpendam dalam hatinya. Bonda seboleh mungkin tidak mahu mendesak Umairah. Biar Umairah dengan rela hati untuk meluahkan sendiri apa yang ingin dia luahkan. Bonda hanya boleh menjadi pendengar yang baik. Mencadangkan apa yang terbaik. Membantu sedaya yang mungkin Bonda mampu.

“Baiklah. Kalau Umairah rasa belum sesuai untuk beritahu kepada Bonda tidak mengapa. Tapi Umairah jangan lupa, Bonda sentiasa ada di sisi Umairah untuk mendengar segala luahan anak gadis Bonda ni,” ujar Bonda sambil mencuit dagu Umairah.

Umairah tersenyum kecil. Bonda tahu hati Umairah ketika itu masih kacau. Seboleh mungkin Bonda cuba menceriakan suasana.

“Masih sudikah Bonda untuk menerima Umairah sebagai menantu.”
Akhirnya terluah juga apa yang ingin dikata. Sudah beberapa hari dia mendapat keputusan itu. Istikharahnya menunjuk kepada nama Ahmad Fathi. Baru kini dia mendapat kekuatan untuk memberitahu berita itu kepada Bonda.

Bonda melihat wajah Umairah. Mencari kepastian. Umairah mengangguk. Lantas tubuh Umairah digapai. Dipeluk erat. Terima kasih Tuhan atas segala kurnian ini. Tidak putus syukur Bonda di dalam hati. Betapa besar rahmat-Mu tuhan. Air mata gembira mengalir. Membawa pergi kesengsaraan masa silam.

_________


‘salam. Jom tengok wayang’
sms yang terpapar dalam skrin telefon bimbitnya membuat biji mata Umairah terbeliak macam bola ping-pong. Biarpun orang di sebelah sana tidak nampak reaksi itu, namun ia tetap spontan berlaku.

‘xnak’
cepat perkataan itu ditaip dan dihantar.

‘kenapa?’
itu soalan Ahmad Fathi. Hairan sungguh dia. tak pernah lagi orang menolak kalau diajak pergi tengok wayang.

‘tak boleh’

Tambah luntur semangat Ahmad bila membaca balasan itu. Dia baru bercadang nak bawa Umairah pergi tengok wayang. Nampaknya filem-filem terbaru terpaksa dilupakan.

‘jomlah. Nanti saya bagitau Bonda’

‘tak perlu. Saya yang taknak pergi’

Tidak mungkin untuk dia pecahkan rekodkannya sendiri. Tapi rekod dicipta untuk dipecahkn. No, kali ini dia tidak akan pecahkan. Tergeleng-geleng kepala Umairah bertingkah dengan rasa hatinya sendiri.

Dia tidak pernah ke panggung wayang. Tidak sekali-kali dia akan menjejak ke pawagam. Kalau dia kemaruk sangat nak tengok cerita pun, dia sanggup tunggu sehingga filem tersebut dikeluarkan dalam bentuk CD. Biarlah. Dia sanggup untuk menunggu.

‘makan jom’
orang di sebelah sana masih tidak berputus asa. Tetap ingin mencuba nasib. Biarlah, usahanya tidak akan terlihat kalau dia tidak mencuba. Untuk berputus asa, itu belakang kira. Yang penting dia mencuba.

‘beli makanan di restoran depan butik dan makan di butik’

Balasan dari Umairah itu membuat Ahmad Fathi ketawa. Ketawanya lepas. Mengisi ruangan kondo yang sunyi itu.

Aduh, gadis yang bernama Umairah betul-betul membuat dia penasaran. Makin berkobar perasaannya untuk memiliki sekeping hati milik Umairah. Mudah-mudahan Allah membantunya untuk membina sebuah masjid rumahtangga bersama wanita itu. Sungguh dia benar-benar terpikat dengan Umairah. Dia tidak perlukan Bonda untuk menciptakan kasih antara dia dan Umairah. Tapi kasihnya untuk Umairah makin mekar dan kembang.

‘tak nak. Saya nak keluar makan dengan awak. Awak ajaklah kawan sekali’
tidak jemu dia memujuk. Harap-harap dia dapat keluar bersama Umairah. Biarlah walau ada ‘tiang lampu’ sekalipun di antara mereka. Dia rela.

‘ok. Nanti saya bagitau’ jawapan sms Umairah membuat hatinya kembang. Biarlah kalau Umairah membawa teman.

Dia sentiasa ingat pesanan dalam buku yang pernah dibacanya. Tidak sekali-kali dia akan melanggar arahan dari-Nya.

“Janganlah seorang lelaki berdua-duaan (khalwat) dengan wanita kecuali bersama mahramnya”. (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Jabir bin Samurah berkata; Rasulullah SAW bersabda: Janganlah salah seorang dari kalian berdua-duaan dengan seorang wanita, kerana syaitan akan menjadi orang ketiganya.

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)