Sunday, August 15, 2010

baik-baik sayang-5

“Qis,” teriakan itu mengembalikan dia ke alam nyata.

“Ya mak,” sahutnya kembali.

“Keluarlah. Salam dengan saudara mara ni sebelum dorang balik,” sahut emaknya kembali.

“Ok,” balas Balqis tersenyum. Main sahut-sahutan pula dalam rumah sendiri. Tak sangka pula dia.

Sempat dia tersenyum. Pagi hinggalah ke malam, tidak putus-putus ucapan tahniah untuknya dan untuk suaminya. Doa yang telah diajarkan Nabi Muhammad s.a.w juga bertalu-talu untuknya.

May Allah bless both of u & may Allah bestow His blessings upon & unite the both of u in d goodness.(Baaraka Allahu lakuma wa baaraka alaikuma wa jama'a bayna kuma fil khair.)

Teringat Balqis pada lagu Maher Zain yang bertajuk Barak Allah Lakuma. Sebuah lagu tahniah untuk para pengantin, bakal pengantin dan orang yang berniat untuk menjadi pengantin.

Sebelum ini, dia sangat suka mendengar lagu tersebut. Selalu dia bayangkan untuk mencapai tahap seperti lagu itu. Menerima ucapan barak Allah dari semua orang. Akhirnya masa itu datang juga. Tidak putus ucapan selamat untuknya.

Senyumannya tersungging lebat sambil menyanyi-nyanyi lagu tersebut. Ceria hatinya melagukan lirik itu.

We're here on this special day
Our hearts are full of pleasure
A day that brings the two of you
Close together
We're gathered here to celebrate
A moment you'll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever
Let's raise our hands and make Do'a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let's all say, say, say
Baaraka Allahu lakuma
wa baaraka alaikuma
wa jama'a bayna kuma fil khair

Entah mengapa dia sangat sukakan lagu tersebut. Boleh dikatakan semua lagu Maher Zain menjadi santapan telinganya. Malah pernah Balqis berangan-angan akan datang seorang putera impiannya lalu menyanyikan lagu For The Rest Of My Life untuknya.

Kain batik yang tadinya tersingkap di tutup semula. Parut yang terbentuk di lutut kaki kanan dua puluh tahun yang lalu masih nyata lagi. Masih seperti yang dulu. tiada perubahan. Bentuknya masih sama. Parut yang membuat dia jadi manusia lemah dan tak berdaya.

Dia masih ingat lagi. Ketika dirinya berusaha untuk bangun, Abang Man dan kawan-kawannya baru habis bermain layang-layang. Terkejut sungguh abang Man ketika melihat dia tersadai di tengah jalan.

Bila ditanya mengapa, dia sudah tidak mampu membalas. Hanya lutut yang masih berdarah ditunjukkan. Cecair pekat merah yang hampir kering di sekitar lutut itu dilap perlahan oleh Abang Man.

Malah, Abang Man yang menggendongnya membawa pulang ke rumah. Seandainya Abang Man tiada, mungkin dia hanya duduk di situ menunggu sehingga kedua orang tuanya sedar akan kehilangannya.

Ah... lupakan semua itu.

Balqis bangun dari katil. pakaian lengkap dicapai. Dia perlu keluar segera untuk mengeratkn silaturahim.

Entah kenapa boleh pula dia mengulit kenangan saat remang senja mahu labuhkan tirai. Banyak pula perkara yang membuat dia kembali ke masa lepas. Zaman kanak-kanaknya.

Mungkin sebab sekarang dia sudah berubah. Perubahan yang tidak direlakan sama sekali. Sejarah lutut berdarah adalah kesinambungan dari kisah sekarang. Bagaimana mungkin untuk dia mengelak. Harus macam mana dia tidak perlu untuk berdepan dengan perkara yang membuat dia betul-betul tidak sanggup untuk menghadapinya. Kini, dia harus kembali berdepan.

“awak tidur di mana?” Balqis yang baru masuk bilik terus bertanya pada lelaki yang sedang santai duduk di meja soleknya.

“atas katillah. Mana lagi?” jawab Sulaiman lurus.

Baginya soalan yang dikemukakan oleh Balqis langsung tak releven. Ini bukannya zaman jahiliah atau zaman ekonomi meleset yang perlu tidur di atas pelepah tamar atau atas kain buruk. Sudah terang lagi bersuluh, ada katil, mestilah tidur atas katil. nak tidur mana lagi.

“mana boleh. Itu katil saya.” Terjah Balqis cepat. Terkejut dia dengan jawapan Sulaiman. siapa lelaki itu yang suka hati nak tidur atas hak cipta terpelihara milik Balqis Ibrahim. Opps lupa... dia suami kau sekarang Balqis.

“ada tulis nama Qiskah?” Sulaiamn jenket kening.

“memanglah tak ada. takkanlah saya nak tulis harta yang memang dalam bilik saya. Saya bukannya orang kerajaan sampai kena isytihar harta segala. Lagipun harta dalam kamar tidur tidak perlu diisytihar,” Si gadis sudah berang. Jadi panjang pula dia berleter.

“Qis, I don’t know what you problem actually. Tapi I nak tidur atas katil. kalau awak tak bagi juga, hantar I ke rumah orang tua saya,” cepat Sulaiman membalas. Suaranya dibuat-buat sayu.

Di mana lagi Balqis nak bagi dia tidur. Takkanlah dalam tandas. tak pernah lagi orang buat. Takkan nak letak dia tersadai atas lantai? oh tidak... akan mogoklah tulang-temulangnya jika itu berlaku.

Balqis hanya mencebik mendengar suara Sulaiman. hantar balik konon. Ingat dia tu dara pingitan ke nak kena tatang bagai.

“Awak, janganlah tidur situ. Kalau awak tidur situ, saya nak tidur mana,” suara Balqis sedikit sayu.

Sengaja dibuat suara macam tu bila melihat Sulaiman sudah sedia mendarat di atas katil. harap-harap lumpuhlah sekejap kedegilan lelaki itu. Lantas memberi peluang untuknya melakukan aktiviti biasa yang dia lakukan iaitu melakar sweetdream di atas katil king size itu.

“Up to you nak tidur mana. Kalau nak join abang boleh juga.” Keputusan Sulaiman muktamad. Selimut ditarik menutup separuh tubuhnya. Bantal yang ada ditepuk-tepuk perlahan.

Nasib kaulah Balqis. Ingat aku akan tunduk dengan suara kau tu ke? Lagi aku rasa nak tidur adalah. Macam lullaby pula. Twinkle...twinkle.. little star..

Akhirnya mata Sulaiman sudah menguncup. Tertutup rapat. Cepat mata itu terlena. Mungkin terlalu penat dengan urusan pernikahan pagi tadi. kerahan tenaganya banyak keluar hari ini.

“Man....” panjang harakat suara Balqis. Tiada lagi perkataan abang di pangkal kata. Hilang dah.

Aduh... macam mana ni? Kepalanya digaru-garu tanda sedang buntu. Aku nak tidur mana ni. Berulang-ulang kakinya mengelilingi ruang bilik. Biarpun ini adalah biliknya, dia tidak pernah lagi tidur di ruang yang ada melainkan di atas katil kesayangannya itu.

Balqis berputar. Langkahan kakinya dikira perlahan. Matanya mendongak melihat jam di atas meja bersebelahan katil. sudah pukul dua belas malam. Aku kena tidur juga sekarang. Kalau tidur lewat, mesti kepala aku sakit. Dia menuju ke arah katil king saiznya.

“Man...” tidak puas hati dia melihat Sulaiman sedang lena dengan tenang. Selimut tebal yang menutup Sulaiman ditarik rakus.

Cemburunya aku dengan mamat ni. Sedap-sedap saja dia tidur. Aku juga yang tinggal tercongok sendirian. Balqis mendesis perlahan.

“Apa ni Qis? Tidurlah. Awak tak penatkah? Jangan risaulah. Kan dah janji hari tu,” biarpun sedikit mamai, suara Sulaiman tetap mempunyai fakta.

Balqis pula yang termangu-mangu. Bila sudah tiada respons dari Sulaiman, perlahan-lahan dia labuhkan punggung di atas katil itu. Bucu katil juga yang menjadi tempatnya landing.

Harap-harap aku tak dapat nightmare malam itu. Doa itu tak putus dari bibirnya.

Dia pandang Sulaiman. semoga apa yang telah dijanjikan tidak dirobohkan malam ini. doanya panjang agar dia dapat bangun dengan selamat. Sama seperti dia bangun pada hari-hari sebelumnya.

Janji?

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)