Sunday, February 27, 2011

Kasmaran 2

Tergeleng-geleng Poka. Pintu Skyline dihempas kuat.
Tersenyum lucu dia dengan kejadian tadi. malam ni pecah rekod, mereka tak perlu usung Korta balik ke rumah.

Ingatkan tadi nak cari kereta sorong untuk bawa keluar Korta sampai ke kereta. Namun, tanpa bantuan sesiapa, dengan sihatnya Korta mendarat di dalam Skylinenya. Malah tak perlu lagi dia bersusah-payah nak samak Skyline itu dengan air akibat muntah yang biasa Korta tinggalkan dalam keretanya.

Poka kembali senyum. Memang berkesanlah sesi soal-menyoal antara Korta dan Nakir tadi. dia tidak mahu tahu apa yang terjadi dalam mimpi Korta semasa di dalam club. Tapi dia suka dengan perubahan yang berlaku.

Dan dia berterima kasih kepada Nakir.

Ada kemajuan sikit dalam diri Korta. Tidak lagi balik dalam keadaan otak tak centre, tidak perlu meluahkan kembali segala khazanah yang sudah berkampung dalam perutnya, malah mereka tidak perlu bersusah-payah nak heret Korta naik sampai ke penthousenya. Lelaki gemuk itu menyakinkan mereka bahawa dia sihat sejahtera dan akan selamat sampai ke katil king sizenya.

Iphone dari kocek seluar dikeluarkan. Seluar slack yang dipakai malam ini kembali dalam keadaan bersih. Suka dia dengan kekemasan yang ada. Biasanya, pasti akan ada bentuk akibat titisan alkohol yang menjadi corak tambahan pada seluar itu. Cuma baju yang dia pakai sedikit berbau arak. Memanglah, bajunya tadi habis digomol Sarah yang kemaruk minum.

Dia bersandar di kereta berwarna hitam itu. Belum teringin ingin melangkah masuk ke dalam rumah. Tangan kiri dimasukkan ke dalam kocek seluar. Nampak santai dia bersandar condong. Kaki disilangkan ke depan. Kaca mata ditarik dan disangkut pada baju.

Nama Korta yang ada pada contact dicari.

“Hello bro. Dah selamat landingkah?” bila terasa ada degusan nafas, cepat Poka menyapa. Caring as a friend. Selalu mengambil berat akan sahabat-sahabatnya.
Dia sekadar mahu memastikan Korta selamat sampai ke penthousenya. Risau juga kalau Korta salah alamat. Buatnya dia tengok alamat nombor 19, dia pergi pula masuk rumah 91.

“Hmm...” hanya itu balasan yang sampai ke telinganya.

“Where are you?” tidak puas hati Poka kalau sekadar mendengar deheman.

“Dalam rumahlah.”

“Ingatkan dalam kubur lagi.” Poka ketawa sendiri.

“Kau tu yang kacau aku dating dengan Nakir. Dahlah. Aku nak sambung chat dengan
Nakir.”

“Hei... kejap! Open you eyes for a while. Depan kau, ada tak gambar besar kereta Ferrari warna merah?” soal Poka cepat.

Korta yang masih mamai membuka kelopak mata perlahan. Cadar biru yang sedang dia landingkan tubuh sedikit berkedut. Cahaya yang tembus dari luar tidak mampu menyinarkan ruang dalam bilik itu. Digagahkan tangannya mendekati meja kecil di tepi katil. suis lampu tidur ditekan perlahan.

Iris matanya cuba diselaraskan dengan keadaan sekeliling. Bila sudah selesa dengan cahaya yang ada, kelopak mata itu kembali terbuka dengan normal. Di pandang sekeliling bilik.

Hairan juga dia. macam mana dia boleh masuk ke dengan selamat ke dalam bilik ini hanya dengan bantuan cahaya dari luar. Ataupun dia memang masuk ikut gerak hati, bukan ikut langkah berdasarkan cahaya.

“Korta, are you still there. Kat atas meja sebelah kanan ada bekas kecil yang berisi kalajengking tak?” sekali lagi Poka bertanya.

Walang hatinya tak terhingga. Haru sungguh kalau sahabatnya itu salah bilik. Memang ada sedikit penyesalan sebab tak hantar terus naik ke rumah tadi.

first time Korta naik bilik sendiri tanpa ada bantuan sesiapa. Harap-harap anak muda tu tak sesatlah.

Korta yang masih terkebil-kebil segera mengosok-gosok matanya. Meja di sebelah kanan di pandang dengan teliti. Kepala dicondongkan ke depan. Cuba dikesan kalau ada objek yang disebut sahabatnya itu.

“Betullah ada lipas dalam kotak. Dekat dinding pun ada bendera Malaysia.” memang ada gambar kereta macam tu yang tersangkut dalam bilik.”

Memang itu gambar kereta idamannya. Tapi dia masih tak mampu beli lagi. Tinggal sedikit saja bajet yang diperlukan untuk beli kereta tu, tapi Poka dah sambar dulu. Wado pula dah beli Bentley.

“Bye.”

Klik.

Talian terputus.

Poka menggeleng. sandarannya pada kereta dialihkan sekejap. Menghilangkan lenguh yang dialami.

Nampaknya masih mamai lagi sahabatnya itu. Tapi sekurang-kurangnya rasa risaunya tadi sudah terbang. Korta sudah selamat sampai ke rumah. Cuma otak masih tak dapat cerna lagi apa yang dia pandang. Korta kan memang ada masalah dalam pencernaan mata! Tersenyum sendiri Poka.

Dia dan Wado memang biasa berkunjung ke rumah Korta. Rumah persinggahan yang menjadi tempat kedua mereka selain rumah keluarga. Apatah lagi sebelum masing-masing keluar negara, rumah itulah tempat lepak mereka ketika menunggu keputusan menyambung pelajaran.

Rumah itu tidak berubah sejak tiga tahun lepas. di dalam bilik Korta terlekat poster besar sebuah kereta Ferrari yang berlatarbelakangkan warna putih. Dihiasi dengan tulisan-tulisan berwarna biru dan kuning. Lebih kurang warna bendera Malaysia.

Karto juga suka pelihara haiwan eksotik. Tapi dia Cuma pelihara sejenis haiwan sahaja. Sebelum kalajengking ni, spider dan lipan pernah jadi pet kesayangan. Mereka pun tak hairan dengan hobi aneh sang sahabat. Malah kadang-kala jika mereka datang bertandang, sempatlah bagi makan haiwan tersebut.

Sekali lagi telefon berwarna hitam itu dibelek. Speed dial nombor tiga ditekan.

“Haluuu...”

“Hmmm..” jawapan sama seperti Korta.

“You dah sampai bilik?” soal Poka sambil tersenyum.

“Hmm...” sekali lagi kata itu diulang.

“Dah ganti baju belum?”

“Hmmm...”

Poka menggeleng. dasar manusia malas bercakap.

“Ok Sarah, good night. Sleep tight.” Akhirnya dia sendiri yang matikan talian.

Bukannya si Sarah tu nak layan kalau dah kantuk bermaharajalela.

Dia toleh belakang sekejap. Pintu pagar sudah ditutup. Dia bangun dari menyandar.
Menegakkan badan. Langkah menuju ke pintu rumah semakin laju. Ingin cepat membersihkan badan dan ingin cepat capai keselesaan seperti Sarah dan Korta.

buk!!!!!

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)