Sunday, May 10, 2009

fail praktikum

kes 1 : aku sebagai seorang guru praktikal


langkah kaki bergetar masuk ke pintu pagar. cuak sebenarnya. teman di sebelah ditoleh. sama macam dia. tadi masa nak parking motor, sudah terluah getar di dada. macam-macam yang difikir. suasana sekolah, penerimaan guru dan karenah pelajar. harunya. keadaan masih gelap. cik aa pandang sekolah. sudah di detect sekolah itu sebelumnya. nasib baik ada ayah cik wa tolong tunjukkan sekolah itu. memang selama ini dia tidak pernah dengar sekolah itu. malah kuala selangor tidak pernah terlintas dalam kamus ingatannya. tup-tup dia sudah sampai di sini. pagi tadi jam 5, cik aa dan cik wa dah mandi dan bangun bersiap. awal sangat. bersemangat sungguh.

aduhai, malunya. lebih seribu orang memandang ke arah enam orang guru muda yang sudah berdiri di pentas. mereka telah diperkenalkan kepada pelajar dan guru sebagai guru praktikum yang akan mula berkhidmat pada hari itu. seorang-seorang disebut dan diperkenalkan. cik aa, cik d, cik wa, cik il, en tah dan en ad berdiri. mereka datang membawa nama uni. moga dapat menggalas peranan yang telah diberi. melihat mereka yang bakal menjadi pelajar. gerun. hanya 20% muslim. selebihnya adalah cina dan india. cik aa tambah cuak. mana pernah dia jumpa dengan orang berlainan bangsa dengan dia seramai ini. kat sekolah dulu tak ada cina & tamil. aduii. relaks.

berjumpa dengan pengetua. berkenalan. kemudian berjumpa dengan pk 1. debar tak hilang lagi. penentu. diletakkan di mana. lama juga dalam bilik pk 1. katanya, 1 time menerima guru dalam course cik aa dan cik wa. cik aa dan cik wa. senyum. dalam hati tak terkata. mesti banyak tanggungjawab. alamak. kecuakan terlahir lagi. cik aa dan cik wa diterbangkan ke sesi petang. bertemu dengan penyelia petang. ayoyo, means-hanya bertemu dengan murid tingkatan 1 dan 2. en ad dan en tah dua alam. bukan macam katak yang boleh hidup dalam air dan darat, tapi mereka akan mengajar dalam sesi pagi dan petang mengikut masa yang telah ditetapkan.

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)