Friday, November 14, 2008

DENTING YANG BERLALU

SALAM ZULKAEDAH

kalau tiga tahun lalu, dia datang sebagai orang baru, dia yang tidak tahu apa-apa, pertama kali naik kapal terbang, pasang seat belt terkial-kial, melopong tengok KLIA, turun KL naik kl monorel, tren, jalan-jalan di KLCC, p menara KL, naik motor ke Putrajaya, tengok wayang and so on.
Dia mengorak langkah dari utara ke selatan, naik kereta api 12 jam sampai terasa pinggang nak patah dari uni ke Arau, mencari jejak ke selatan, meneroka generasi di Teluk Kerang, Johor, dari timur ke barat. dia sudah meninggalkan tapak kaki di lokasi yang tidak pernah dia terfikir. sampaikan temannya membuat kenyataan"orang sabah kuat berjalan." itu hipotesis yang sudah menjadi tesis.. memang ramai orang sabah yang bergelar pelajar di sini mengambil peluang untuk meneroka dunia baru, yang tiada di tanah kelahiran. kami adalah perantau yang akan kembali ke kampung halaman, menggunakan peluang yang ada untuk menikmati kemudahan yang ada. apa yang ada di sini diteroka sebelum masa menjemput untuk kembali ke kampung halaman.

paling syadu, berhari raya tanpa keluarga, tanpa kuih raya, melukut di rumah keluarga yang sudi(ramai-ramai penuhkan rumah keluarga di kampung terdekat), bertangis dengan rakan di dalam bilik atau rumah sewa, kemudian call keluarga di kampung hingga tidak sedar air mata menitik. buat majlis raya sendiri, masak dan buat rumah terbuka di kolej.semua itu adalah satu pengalaman yang tercipta di sini. hanya di sini...

Kemudian hidup sebagai pelajar, dikelilingi oleh asigment yang due datenya tidak pandai menjauh, kuliah yang perlu dihadiri, tunggu bas yang selalu lambat, pergi library lain(uni lain, arkib negara, library negara), teman yang banyak karenah dan aku beruntung, semester akhir hanya tesis yang membuatku jiwa kacau.... dengan 6 jam kredit, masaku lebih banyak terluang untuk melayari internet pada semester akhir ini sebelum menyibukkan diri semula pada semester hadapan untuk praktikal..dan ianya betul-betul membuatku huru-hara kerana terpaksa menyiapkan tesis di saat-saat akhir(dah jadi habit, suka buat kerja last minit)

akhirnya, aku akan meninggalkan zaman uni ku sebelum melangkah ke dunia baru..

kini aku menjadi orang yang dah penuh dengan pengalaman baru. akan berakhirnya duniaku sebagai seorang pelajar dalam universiti ini. my Uni are the best..make a new history, new experience, new friend, new lecturer, new school, new campus and new life. the important things.. its make a new amandaatika who before just a kampung girl(now still kampunggirl) and now can see the real life, not just a life beside her(like a frog under coconut shell). kehidupan ini adalah guru terbaik, andai pandai mencari jalan, kau akan temui jalan yang lurus, yang membawa kepada destinasi, andai tersilap memilih jalan, jalan yang bengkang-bengkok, tidak bertar, berlopak atau sememangnya salah jalan, jalan pulang masih ada. berpatah-balik biar ia sesukar mana pun, kerana di jalan yang anda tujui tidak membawa anda ke destinasi yang sebenar. bayaran tol anda tidak akan diterima, malah surat saman akan menyusul.

Thanks Ya Allah, give me a chance to fell a new live in here........

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)