Friday, August 29, 2008

merdeka.merdeka.merdeka!!!

salam.
what is merdeka?
bebas dari penjajahan
negara tidak terbelenggu dari mana-mana pihak
bebas dalam melakukan segalanya
bebas dalam menyuarakan sesuatu
bebas...bebas...
that word very sinonim with merdeka
what is merdeka to you guys?
bebas juga ke?
or.. u have a new phrase to impressive about merdeka.
just in Ogos or specific in 31 Ogos your remember about merdeka?
that us(include me)..yang only remember about merdeka in Ogos..
bagi mereka yang belajar sejarah akan mengingati merdeka dalam setiap pembelajaran mereka (Tu pun terpaksa kot). how about yang tak belajar sejarah?
merdeka bukanlah seperti yang kuutarakan di atas. the important thing.. what we do to kekalkan kemerdekaan kita.. apa usaha kita untuk mengekalkan merdeka yang kita kecapi. sebenarnya kita tidak sepenuhnya merdeka. kita ada perlembagaan, undang-undang dan adat yang menyekat kebebasan kita, jangan kita anggap ia menyekat.. ia membantu diri kita memerdekakan diri kita sendiri. apa yang paling penting.. Islam has guide us to be more merdeka(to merdeka in the other world-hereafter).
sesetengah kita masih terbelenggu dengan penjajah..why i say like that.. kita sudah diberi kemerdekaan oleh British kan? susah payah nenek moyang kita sedekah harta untuk beri perbelanjaan kepada tokoh merdeka untuk membuat rundingan di London. so why i say so..
kita masih terbelenggu oleh penjajah... cara pakai kita(very terdedah..setahu akulah-cara melayu sebenar pakai taklah open kan?), cara pikir kita(kita nak ikut seperti mereka-maju dalam segalanya hingga mengabaikan beberapa perkara), perjuangan wanita(setahu aku tiada bias antara man/woman), time(always nak cepat, kejar dunia(asyik kerja ja..time with family amat sikit), aku2-kau2(bila kali terakhir kita tegur jiran kita, bila kali akhir kita ikut gotong royong/kenduri)... semuanya disebabkan oleh globalisme..
there are many thing have change after merdeka. guys..
you think after 31 ogos kita sudah merdeka atau belum.. ???


tegur aku jika aku salah

No comments:

Post a Comment

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)