Friday, July 1, 2011

Betulkah??? 13

Kepalanya terjenguk-jenguk di sekitar restoran KFC. Bila nampak apa yang dicari, cepat-cepat dia melangkah ke sana. Kepala digosok-gosok perlahan. Tak sempat nak sikat rambut.

Mawarni yang melihat langsung tiada hati menegur. Biasanya dialah raja kutuk. Nampak saja ada kelainan pada penampilan Farhan, cepatlah pengkritik tak bergaji itu memberi komen-komen pedas.

Namun kini dia senyap saja. Dia hanya membiarkan Farhan memperkemaskan rambutnya yang masih kusut-masai. Sungguh dia tiada selera nak beramah-mesra sekarang ni. Hatinya sedang kacau-bilau.

“Kenapa kau ni? Sampai sanggup ganggu masa tidurku?” luah Farhan masih tidak puas hati. Kerusi di hadapan Mawarni ditarik rakus. Punggungnya didaratkan cepat di atas kerusi kayu itu.

“Anuar...” Perlahan perkataan itu meluncur di bibir Mawarni. Walaupun perlahan, namun tetap jelas sampai ke gegendang telinga Farhan.

Dijeling sekilas wanita di hadapannya. Hairan.
Kepalanya mendongak memandang ke sekitar kawasan. Mencari kelibat manusia yang bernama Anuar. Lama matanya melilau di sekitar ruang restoran itu. Malah hingga ke luar kawasan KFC, namun batang tubuh Anuar tetap tidak menampakkan bayang. Batang hidung langsung tak nampak.

“Dia tiada di sini.” Perlahan suara itu keluar dari bibir Mawarni bila dia melihat tingkah Farhan.

“Kenapa dengan dia? Eh! Yang ni aku punyakah?”

Tidak habis dia menyoal, benda lain lagi dia soal. Siapa yang tak teruja bila duduk saja sudah tersedia hidangan di atas meja. Dinner plate pula tu. Tiga ketul ayam bagai menggamit-gamit tekak Farhan. Ditelan air liurnya sekejap sebelum matanya beralih memandang Mawarni yang sejak tadi bagai terbang ke awan komulunimbus. Hidup dalam dunianya sendiri.

“Makanlah,” lambat-lambat Mawarni bersuara.

Dipelawa Farhan untuk menyantap hidangan itu bila melihat lelaki itu masih ragu-ragu untuk menyentuh makanan tersebut. Mungkin sudah sedikit sejuk sebab sejak dia masuk lagi dia dah order. Dua snack plate. Satu untuk dia, satu lagi dia letak di hadapan Farhan. Isi dalam pinggannya langsung tak berubah. Hanya terdapat bekas-bekas cuitan dari jari-jari kecil.

“Thanks. Aku memang lapar pun. Tak breakfast lagi ni,” teruja Farhan memberitahu.

Tisu di atas meja diambil dan dilap pada jejarinya. Malas pula dia nak bergerak ke singki semata-mata nak basuh tangan. Lagipun dia baru sahaja habis mandi. Tak perlu risau. Dah bebas dari bakteria pun!

“Sekarang lunchlah,” cepat Mawarni menyampuk. Terlakar sedikit senyuman melihat telatah Farhan.

“Ok, kenapa dengan Anuar?” Farhan berbalik kepada persoalan utama. Sebab yang membawa Mawarni sanggup menggugat masa rehatnya.

“Dia cakap...” tidak jadi Mawarni menghabiskan bicaranya. Sebuah keluhan kasar dilepaskan lemah.

Nak cakap, tapi dia tak tahu nak cakap macam mana. Bermadah muqaddimah ni, dia tak pandai.

“Kenapa?”

Sampuk Farhan. Perempuan di hadapannya ini benar-benar berjaya membuat darjah kesabarannya sedikit tercalar.

“Dia...” Mawarni kembali senyap.

Farhan yang memandang semakin malas menunggu. Hidangan di hadapannya lebih enak untuk dijamah. Seketul ayam goreng digigit perlahan. Diratah-ratah ayam itu. Sedapnya!

“Kenapa kau ni? Cakap tu bagi habislah.”

Biarpun dia menunduk, tetap juga dia berbicara. Selera makan tetap dilayan. Namun, dia juga Ingin mengorek apa yang membuat ketenangan sahabatnya itu terganggu. Satu-persatu cuitan ayam goreng menyapa ke mulutnya. Dikunyah sekejap sebelum ditelan ke kerongkong. Sesekali jari dijilat. Memang betullah tag yang digunakan oleh KFC. Tak sah kalau tak jilat jari!

“Dah kau rajin sangat potong apa yang aku cakap.”

Mawarni pandang Farhan dengan riak tak puas hati. Asyik kena sampuk saja saat dia mencari ayat yang sesuai untuk diluahkan. Penat mindanya nak mengukir kata. Sekarang ni, lidah dan mindanya sedang berbelit. Dia sedang berusaha untuk merungkai segalanya agar mudah Farhan faham.

“Kau tu cakap berhenti-henti. Jeda kau lama sangat,” ulas Farhan.

“Dia....” Mawarni tak jadi habiskan ayat lagi. Dia pandang Farhan. Mencari kekuatan dan
mengharap Farhan tak marah.

“Mula lagi.” Farhan dah hampir give up.

Kalau dia tahulah akan jadi begini sampai ke malam, pasti akan diangkut sekali bantal dan comforternya di rumah. Lagipun sudah ada tempat landing dalam Mid Villey ni. Sampai jam berapa pun dia boleh temankan Mawarni asalkan ada bantal!

“Cakap teruslah. Penat aku tunggu,” sambung Farhan lagi.

Malas dia nak berlama-lama dalam ni. Kalau Mawarni sudi pergi belikan dia bantal dan selimut kemudian landing di tempat main budak-budak tu, nak juga dia. Masalahnya, sudah hampir kebas punggungnya atas kerusi ni semata-mata tunggu Mawarni habiskan ayatnya. Sejak tadi tak ada improvement langsung. Tak habis belajar BMkah?

“Dia suka aku. Dia sayang aku.” Laju perkataan itu keluar.

Farhan pandang Mawarni. Senyuman yang dia nak sedekah untuk penghilang gundah kepada si teman tadi terbantut. Setakat ayat itu sajakah yang susah sangat Mawarni nak sebut? Aduhai, buat penat aku saja!

“Aku pun suka kau. Sayang kau. Tak ada pula kau kalut kalau aku cakap aku sayang kau.”

Akhirnya Farhan bersuara. Memang pun dia selalu sebut sayang pada Mawarni. Entah di mana kelainannya. Tak adalah pula Mawarni kalut sampai canang pada orang lain tentang perasaannya. Biasa saja.

“Kau lain.”

“Apa yang lainnya?” soal Farhan cepat. Ingin ditahu apa bezanya sayang yang dia ungkap banding dengan Anuar.

“Memang lainlah. Anuar cakap dia sayangkan aku. Dia cintakan aku. Dia nak jadikan aku isteri dia,” jelas Mawarni.

Dia pandang sekilas Farhan. Tangannya mencapai sudu kecil yang berwarna putih. Dikuis-kuis segala khazanah yang ada di dalam pinggannya. Roti yang ada di depannya dah jadi bubur roti. Habis bergabung dengan sayur dan mayonis.

“Oh, yang tu memang lain! Sangat beza dengan aku. Ayat aku tak pernah lagi sampai macam tu,” sampuk Farhan sambil tersengih.

Patutpun kalut sangat sahabatnya ini. Rupanya dapat hujan cinta!
Farhan senyum simpul. Hebat jugalah Anuar. Mampu buat Mawarni sampai tak senang duduk. Dengan dia sekali, Mawarni bagi tak senang duduk. Teruknya. Asyik dia saja yang kena!

“Tulah yang aku risau sangat ni. Tadi baru sahaja kami habis jumpa. Bila dia balik, terus aku call kau. Aku buntu sekarang ni.”

Mawarni sudah risau. Riaknya tak tenang. Tangan sudah capai kedua-dua pelipisnya. Lembut diurut bahagian kepala itu sebab dirasakan denyutan sedang menggelegak.

“Apa masalah, terima sajalah.” Selesai masalah.

Ringkas saranan Farhan. Dia pun hairan, bukannya susah sangat pun permasalahan ini sampai perlu berjam-jam sesi diskusi. Tengok, tak sampai dua minit, dia dah bagi resolusi yang baikkkkkkkk punya!

“Cakap senanglah.”

“Siapa juga yang cakap susah?” Farhan pandang balik Mawarni. Dia pun tak nampak di mana susahnya.

“Memang susahlah. Masalahnya aku tak cinta dia. Aku tak terfikir pun nak kahwin dengan dia,” sayu suara Mawarni.

Sungguh dia tak sanggup nak menghadapinya. Sejak dulu lagi sebenarnya dia tak sanggup nak berdepan dengan keadaan sebegini. Bila ada orang ingin hulur kasih, dia dah lari sebatu. Bukan tak sanggup terima, tapi tak pandai nak urus. Dia tak pandai nak handle bab-bab macam ni. Dia memang naif sangat.

“Habis tu kau nak kahwin dengan siapa?” Akhirnya Farhan kemukakan soalan lain. Dah soalan tadi kena K.I.V, terpaksa cari soalan lagi. Dia pun cipta soalan lain. Intinya pun lebih kurang sama saja. Bezanya cara penyampaian saja. Kalau Mawarni faham, jawapannya tetap sama.

“Aku pun tak tahu. Tapi aku tak nak fikir pasal tu sekarang.”

Hmm... memang Mawarni tak faham lagi. Masih blur!

“So bila kau nak fikir?” Sekali lagi Farhan mengasak.

“Yang pasti bukan sekarang.” Teguh jawapan Mawarni.

Dia belum mahu terlibat dengan subjek-subjek perasaan atau emosi. Dia belum pandai nak handle. Sedangkan nak handle pesakit pun dia masih terkial-kial, inikan pula nak handle perasaan orang lain. Dia belum bersedia untuk semua itu.

“Habis tu, apa masalahnya? Terus-terang sajalah,” saran Farhan.

“Itulah masalahnya. Aku tak tahu nak cakap macam mana.” Mawarni pula kembali bingung.

Memang itu yang difikirkan sejak tadi. Masalahnya, dia tak sampai hati nak cakap pada Anuar. Tak tahu macam mana nak cakap. Tidak sampai hati nak berterus-terang.

“Cakap pun tak pandaikah?” soal Farhan dengan dahi berkerut. Setakat Anuar tu, setahunya faham lagi bahasa Melayu. Lagipun Mawarni bukannya ada masalah pertuturan pun.

“Farhan, dia tu kawan kita. Diluah mati emak, ditelan mati bapa. Aku pun tak tahu macam mana nak cakap.” Sekali lagi terdengar keluhan dari bibir Mawarni. Berat nafasnya.

“Tak adanya sampai emak bapa mati kalau setakat kau nak bagitahu keputusan ni.”
Cepat Mawarni ambil straw yang ada dalam cawan kertas lalu dipercikkan airnya kepada Farhan. Terdapat bintik-bintik cola yang menghiasi T-shirt warna biru Farhan. Padan muka!

“Kau ni, kotorlah baju aku.” Ditepis-ditepis air itu.

Tisu diambil dan dilap bahagian yang terpecik air. Perempuan ni, main ganas pula. Dahlah T-shirt Levis yang aku pakai. Warna merah pula tu. Habis berbintik merah baju biru aku. Farhan membebel dalam hati. Geram pula dengan tingkah Mawarni. Kalau perempuan itu sudah geram, pasti ada saja yang akan jadi mangsa. Nasiblah!

“Itulah kau. Orang guna peribahasa pun tak tahu.” Mawarni mencebik geram. Dia tak terniat pun nak main percik-percik air. Entah mengapa Farhan membuat tindakan refleksnya kembali berfungsi. Santai saja tangannya capai straw di atas meja. Nasiblah dia tak baling sekali cawan tu tadi!

“Bagitahu sajalah. Cakap elok-elok. Atau kau nak aku tolong cakapkan?” Offer Farhan. Dijungkitkan kening sambil pandang Mawarni.

“Bolehkah?” tanya Mawarni polos. Peluang yang sememangnya dia tunggu-tunggu. Tak payah susah-susah nak karang ayat untuk reject si Anuar tu. Setakat reject proposal jadi kekasih saja, jadi sahabat tetap diterima.

“Boleh. Kacang saja tu,” balas Farhan cepat.

“Ok,” gembira bicara Mawarni. Dia sudah angkat tangan thumbs up kepada Farhan. Tanda ideanya yang brialliant.

“Tapikan, sebaiknya kau saja yang cakap, nanti dia fikir apa pula. Aku cuma boleh tolong back-up dari belakang. Kau slow talk to him. Terangkan apa yang kau rasa. Aku tahu Anuar tu macam mana, dia tu berfikiran positif. Ada tolerasi. Bukannya dia nak pergi terjun lombong pun kalau kena reject. Chill lah. Baru reject. Bukannya hilang bini pun,” pujuk Farhan

Dia sekadar memberi inisiatif. Jalannya biar Mawarni saja yang pilih. Kalau dia yang masuk campur, nanti tak pasal-pasal Anuar fikir mereka ada skandal, sebab tu Mawarni tolak Anuar.

“Hmm... kalau macam tu, nanti kau teman aku jumpa dia,” sekali lagi Mawarni memohon. Dia dah buat muka lima sennya.

Tergelak Farhan melihat wajah macam itu. Macam tapai basi yang dihurung lalat pun ada.Teruk betullah kawan aku sekarang ni. Dah parah! Farhan dah tepuk dahi.

Memang dah tahap nazak dah Mawarni ni bila berdepan masalah macam ni. Baru orang khabarkan tentang perasaan, belum lagi bawa dia kahwin lari. Entah macam manalah reaksinya kalau Pak Sani paksa dia kahwin.

“Wei minah, mana boleh macam tu. Takkanlah aku kena interframe dalam diskusi kamu. Tak ada-tak ada. Kamu berdua saja dalam satu meja. Aku pantau dari belakang,” jelas Farhan sambil tersenyum.

Farhan cuma boleh pantau dari jauh sahaja. Bukan jauh mana. Dari dalam mimpi saja. Takkanlah dia nak kacau date Mawarni!

“Oklah.” Berat Mawarni menerima keputusan itu.


-------------

salam. sory...
ok tak n3 ni? banyakkn? ni utk bayar hutang yg terlampau bnyak dgn korang(kalo ada yg mnantilah)
mmg lama x masuk. dari brcuti, kemudian balik2 ja sudah dihadiahkan dgn kerja yg brlambak. smpai senget meja kerja sebab bnyak sangat kerja!

2 comments:

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)