Friday, January 7, 2011

Betulke???-4

“Nur Mawarni Abdul Sani.”
Tiba-tiba saja suara yang sepatutnya hanya bergema dalam hati terkeluar nyata di bibir.

Mawarni pandang depan. Perkataan yang baru pemuda itu keluarkan membuat dia hairan sedikit. Terkejut juga dia. Setakat ini belum ada lagi pesakit yang ambil pusing namanya yang terpampang di atas meja. Mawarni memandang pemuda itu lama. Seolah-olah mengingat sesuatu.

Apa kes dengan mamat ni? Takkan nama aku sama dengan nama orang yang dia kenal. Aku langsung tak tahu siapa dia. Mawarni bermonolog dalam hati. Baginya ini pertama kali pertemuan mereka. Rasanya dia belum pernah meninggalkan apa-apa sejarah dalam hidup lelaki di hadapannya ini sehinggakan lelaki itu boleh kenal dengan dia.
Sehinggakan lelaki itu boleh menyebut namanya, siap dengan nama abah sekali.
Sedangkan yang tertulis di atas meja hanya Dr. Mawarni A. Sani.

Bila pula dia pernah jumpa lelaki ini? Banyak pertanyaan yang berlengar dalam mindanya. Tak tahu yang mana satu nak tanya dulu.

“Saya kenal encikkah?” soal Mawarni hairan.

“Terlebih kenal.”

Jawapan santai lelaki itu membuat dahi Mawarni bertambah kerutannya.

“Tapi tak pernah nampak pun encik sebelum ni?” soal Mawarni lagi.

“Tapi serius, saya memang tak ingat dengan encik,” sambungnya lagi.

“Takkanlah? Doktor pernah kemalangankah?”
Kali ini lelaki itu pula jadi hairan. Kalau betul jangkaannya tentang wanita di hadapannya ini, memang tidak mustahil Mawarni akan melupakan namanya.

“Mean?” sekali lagi Mawarni menyoal.
Memang banyak kali dia kemalangan terutama ketika di awal-awal dia mendapat lesen kereta dulu.

“Pernah hilang ingatan?”

“Hahahaha... Tak pernahlah,” terlepas ketawa Mawarni. Lucu pula dengan soalan lelaki itu.

“Takkan dah lupa? Aku Farhanlah. Orang yang selalu cari pasal dengan kau masa sekolah menengah dulu,” bersungguh lelaki itu menerangkan.

Mawarni pandang wajah lelaki itu. Nabil sudah bermain sendiri bila Farhan menghulurkan model gigi manusia kepadanya. Berputar-putar model itu dibuat oleh Nabil. Tiga ratus enam puluh darjah. Dibelek ke kanan dan ke kiri. Hairan dengan apa yang dipegangnya. Begitulah selalunya kalau kanak-kanak datang ke bilik Mawarni. Pasti tidak lepas menjadikan model gigi itu sebagai bahan mainan. Teruja mereka dengan alat mainan baru itu.

Sekali lagi Mawarni memandang lelaki yang ada di hadapannya. Lama. Dia masih belum menjejak siapa sebenarnya jejaka itu. Cuba mengenang kembali zaman sekolahnya. Sungguh dia tidak ingat. Flash back yang dia lakukan masih belum dapat menjejaki cariannya.

“Lelaki yang selalu cari gaduh dengan kau dulu,” Farhan menjelaskan tanpa dipinta. Kasihan pula dia pada Mawarni yang sudah pegang dahinya nak ingat balik benda yang lepas.

Mawarni pandang wajah di hadapannya. Kalau orang yang selalu cari gaduh dengan dia masa sekolah menengah dulu hanya seorang.
Lelaki yang membuat dia sungguh menyampah.
Tanpa sebab munasabah pun dia boleh sentap.
Semua sebab sifat yang menjengkelkan daripada lelaki itu.

Orang tu namanya siapa ya...

Penat Mawarni mengingat. Mungkin sebab dia sudah buang nama itu, maka dia langsung lupa siapa dia. Langsung tak mahu ingat.

Sekali lagi dikerah otaknya mengingat. Lama. Sebelum...

“Oh, betullah! Farhan...”
Akhirnya berjaya juga dia kembali mengimbas nama lelaki itu. Penat juga dia nak cari balik segala nama yang telah dipadam dalam memori otaknya.

“Biar betul? Ya Allah. Tak sangka jumpa kau. Dah ada anak pun.”

Rasa terujanya tak habis lagi. Berfungsi juga ingatan Mawarni ke tempat sediakala setelah penat mengerah minda. Tangannya ditunjuk ke arah Farhan. Ceria kelihatan pada raut wajahnya. Langsung tidak mengenang sengketa mereka sebelumnya. Disambut teman lama dengan begitu riang. Sebenarnya nama dan wajah itu sudah dilupakan.


---------------

"Hoiii! Butakah? Mata kau letak di mana ha? Kalau dah tahu rabun tu, pakai kaca matala."

Sergahan kuat telah membuat gegendang telinganya bergetar hebat. Satu suara kedengaran bila secara tidak sengaja Mawarni melanggar sesuatu. Sebenarnya dia telah terlanggar makhluk tuhan. Juga manusia sepertinya. Tapi sebenarnya dia tak perasan pun. Bila melangkah saja keluar library, terus dia terlanggar. Tak sengaja! Matanya bukan dua pasang yang boleh nampak pandangan belakang sekali. Dan dia pun tak boleh putar lehernya ke 360 darjah.

Mawarni hanya membiarkan lelaki itu marah sebentar. Lama juga dia buat tak peduli. Lama juga si lelaki membebel, marahkan Mawarni. Tapi Mawarni buat tak peduli dulu sebab dia nak kembalikan diri kepada emosi yang betul sebab masa tu dia tengah blur.
Dengan rasa bersalah, terus Mawarni pungut bukunya satu-persatu. Buku dia dan buku lelaki yang sedang memarahinya juga dipungut. Kemudian diasingkan dan ingin diserahkan kepada yang empunya diri.

Dalam hati geram juga. Rasa nak balas tu memang tinggi. Tapi Mawarni sedar diri. It was her fault. Tak pandang keliling masa keluar dari pusat sumber sampai tak sedar terlanggar anak gajah! Main redah saja.

Mawarni toleh belakang. Arah suara itu datang rasanya dari belakang. Masa nak hulur buku tu, baru nampak muka dia. Mawarni terkebil-kebil memandang. Diusap perlahan matanya. Diangkat kembali kepalanya. Mahu memastikan apa yang dia pandang tidak salah. Lah... Mr Monitor rupanya!

Mata Mawarni terbeliak. Tapi betulkah dia? Memang tak salah lagi. Itu sememangnya Farhan. Tapi kenapa kata-katanya sangat kasar? Nampak lain macam saja. Apa tidaknya, warna muka dah merah padam. Pastinya Mr. Monitor menahan marah. Siapa lagi yang dia naik marah kalau bukan kepada Mawarni. Jadi, untuk kurangkan kemarahan, maka maaf pun dipinta.

"Saya minta maaf. Tak sengaja." Polos Mawarni memohon kemaafan atas kesilapannya tadi. Langsung tidak ambil hati dengan kata-kata yang kurang baik yang terzahir dari mulut ketua pengawas itu.

"Awak ingat dengan minta maaf, everything was settle?” soal Farhan. Matanya tajam merenung Mawarni.

“Settle if you forgive me,” jujur jawapan Mawarni.

“Lepas tu buat lagi. Inilah perempuan. Maaf tu macam tiada harganya," offhanded Farhan membalas.

Geramnya hati Mawarni hanya tuhan yang tahu. Kenapa dia perlu libatkan semua golongan wanita untuk kesalahan yang hanya dia seorang saja yang lakukan?

“Kenapa dengan awak Farhan. Saya yang buat kesalahan, tak perlulah awak kaitkan dengan perempuan secara umum.”

Memang tak munasabah langsung lelaki yang ada di depan Mawarni sekarang. Kalau boleh, hendak sahaja Mawarni membalas dendam. Menendang lelaki itu, biar dia jatuh dari tingkat atas bangunan ini. Jatuh berkecai ke bawah sana.

“Memang macam tulah perempuan. Lepas minta maaf, buat lagi.” Farhan sudah mengalihkan tubuhnya. Menyampah pula tengok perempuan ni.

“Emak awak pun perempuan Farhan. Tak baik awak cakap macam tu. Kalau dah minta maaf, maknanya dah menyesal dengan kesalahan tersebut, sebab tu kita minta maaf. Kalau buat lagi, itu bukan disengajakan. Siapa yang suka buat kesalahan yang sama,” perlahan suara Mawarni. Dalam pada sakit hati pada Farhan, sempat lagi nasihat diberi.

“Kenapa nak kaitkan dengan emak saya pula?” sinis Farhan menyoal.

“Bukan saya yang bangkitkan. Tapi awak yang mulakan.”

“Awak ni, memang...” telunjuk Farhan sudah hampir dengan muka Mawarni. Bibirnya diketap keras.

"Saya minta maaf. Memang tadi tak sengaja," cepat Mawarni memohon. Dia mengelakkan tubuhnya agar tidak tersentuh dengan jari Farhan yang sedang menunjuk ke arahnya.
Sekali lagi Mawarni mengakui kesalahannya. Meminta agar dimaafkan. Mukanya diangkat untuk melihat respons dari si jejaka. Harap-harap, janganlah diperpanjangkan isu yang berlaku sekarang. Berharap agar Farhan memberi kemaafan dan segalanya akan selesai hari ini juga.

"Yelah tu. Semua sebab awak yang cuai. Kalau nak berborak pun, carilah tempat yang sesuai. Bukannya tengah jalan. Tempat ni tiada nama awak tahu, sampai nak kuasai kawasan ini sendirian." Pedas tembakan Farhan.

"Awak... Saya dah beradab ni minta maaf. Tapi awak perkecilkan apa yang saya usahakan. Lantak awaklah!" Ada nada geram pada perbicaraan Mawarni. Sudah tidak mampu ditahan, akhirnya terkeluar juga rasa tidak puas hatinya. Dia ingat, aku ada masa nak layan dia, getus Mawarni cepat.

“Memang perempuan... menyusahkan........”

Mawarni terus berlalu. Tak tengok lagi muka dia. Terdengar juga dia membebel. Malas nak layan. Biar kering air liur dia nak berkata apa sahaja. Kau buatlah apa kau nak buat Farhan. Buat sampai kau puas hati. Agar kau lupakan kes ini untuk selamanya. Laju langkah Mawarni meninggalkan ruang legar di depan pusat sumber itu. Langsung tidak toleh ke belakang lagi. Dibiarkan saja.


----------------

“Kenapa senyap? Mengulit kenangankah?” soal Farhan tiba-tiba.

Terganggu konsentrasi Mawarni sekejap. Terhenti apa yang dia lakukan. Habis terbang semua ingatan-ingatannya yang sudah lepas. Habis bersepah ekoran teguran Farhan yang tiba-tiba itu.

“Mana ada,” tergesa-gesa dia membangkang. Tidak mahu dia tertangkap ketika sedang berkhayal tentang kehidupan lampaunya.

Farhan hanya tersenyum melihat telatah Mawarni. Bukannya dia tidak tahu apa yang gadis itu fikirkan tadi. Dia pun memikirkan perkara yang sama. Tentang tingkahnya yang telah membuat Mawarni tidak suka padanya. Kalau dikenang kembali, memang mengaibkan. Sungguh tak sangka dia boleh berkelakuan sebegitu.

Bila diingat kembali, dia rasakan bahawa Farhan zaman sekolah itu adalah bukan dirinya yang sekarang. Berbeza. Rasanya, Farhan dulu adalah manusia yang tiada sifat kemanusiaan.

“Ingatkan pertama kali berjumpa ni, kau lemparkan segala khazanah yang ada atas meja kau,” sapa Farhan sambil tersenyum.

“Takkanlah aku nak buat macam tu pula. Memang akulah manusia kejam kalau aku buat macam tu lagi. Ingat lagi rupanya kau pada aku,” terharu Mawarni bila ada teman sekolah yang masih mengenalinya.

“Nama kau lah yang susah aku nak lupa. Memang sentiasa di ingatan,” jelas Farhan bersama senyuman.

“Kenapa pula?” Soal Mawarni laju.

Tidak percaya dengan kenyataan Farhan. Tidak mungkin dia menjadi penghuni untuk salah satu folder dalam fikiran Farhan. Kalau difikir secara logik, pastilah dia menjadi benda pertama yang akan dipadam oleh Farhan. Terus dihantar ke recycle bin. Empty recycle bin. Macam yang dia lakukan.

“Aku nak jumpa dan mohon maaf pada kau,” sayu suara Farhan.

Farhan memandang Mawarni. Mengharap ada ruang untuk permohonan maafnya. Dia adalah manusia yang memang sepatutnya meminta maaf atas segala ketelanjuran yang dia lakukan dulu. Ketelanjuran yang dia sengajakan. Memohon diampunkan kesalahannya yang memang di luar batasan.

“Ada pula macam tu.” Mawarni tersenyum.

“Memang tak mustahil. Dulu, aku jahat sikit. Selalu buat kau sakit hati,” kata Farhan sambil tersenyum.

“Tak adanya aku nak balas balik semua tu.”

“Taklah. Kan aku ni selalu cari pasal dengan kau dulu,” jelas Farhan. Sekali-sekala dilayan karenah Nabil yang datang padanya. Mungkin penat di pangkuan, kanak-kanak itu turun dari pahanya. Berpusing-pusing Nabil di sekitar bilik Mawarni sambil menyentuh benda yang ada di situ.

“Benda lepas Farhan. Sekarang ni kita dah dewasa. Aku dah lupakan pun kejadian zaman kanak-kanak Ribena. Itu zaman kanak-kanak kita yang tak cukup matang lagi,” jelas Mawarni.

Bila dikenang kembali, memang mereka adalah kanak-kanak yang menginjak usia remaja. Usia yang dah berubah, tapi sifat keanak-anakan masih menggebu. Memang tak matang lagi.

“Aku rasa berdosa sangat. Masa lepas kau PMR, aku cari kau. Nak minta maaf,” sekali lagi Farhan bersuara.

“Tak ada apa yang perlu dimaafkan. Semua tu dah berlalu. Aku dah lupakan pun,” jelas Mawarni cepat. Tidak mahu dia membiarkan Farhan terus terjebak dalam keadaan serba salah.

“Tapi aku tak lupa sampai sekarang. Masa tengok nama kau tadi, tu yang aku terkejut. Orang yang selama ini aku cari kini dah jumpa.”

“Memang tak sangka, sekian lama kita tak jumpa. Akhirnya panjang juga pertemuan kita. Berjumpa lagi di sini. Siap ada anak lagi,” ujar Mawarni sambil pandang Farhan.
Dia masih tidak percaya dapat jumpa musuh dinginnya sejak zaman purba. Nama yang sudah tidak diingat lagi bila masuk ke sekolah baru. Memang dia pernah lupakan kewujudan Farhan.

“Ini bukan anak aku. Anak kakak aku. Dia sibuk, so tak dapat bawa anak dia ni. Padahal Nabil dah nangis-nangis sebab sakit gigi. Nabil pula liat nak pergi klinik. Penat juga pujuk supaya cabut gigi. Sempat juga kopak dompet aku sebab pujuk dia,” kata Farhan sambil ketawa.

“Nasib baik kau yang bawa, ada rezeki kita jumpa lagi.”

Mawarni pandang Nabil yang bermain dengan kerusi rawatan.

“Kau macam mana? Dah jadi ibu juga?” tanya Farhan.

Keriangan mula bertamu. Sudah sekian lama dia menjejak Mawarni. Kemaafan perlu dipohon atas kekhilafan diri yang lalu. Akhirnya tuhan makhbulkan doanya. Dapat bertemu semula. Tambah dia bersyukur apabila Mawarni langsung tidak menyimpan dendam padanya.

“Dah,” jawab Mawarni sambil menunjukkan ibu jarinya.

Farhan tertawa senang. Tidak disangka, Mawarni seorang yang humor. Silapnya juga dulu sebab dia yang selalu cari gaduh hingga tidak sempat untuk mendengar jenaka dari Mawarni.

“Aku ada ibu jari ni saja. Tak kahwin lagi, macam mana nak jadi ibu lagi. Tapi dah ada anak,” terang Mawarni.

Farhan tergelak.

“Anak kucing,” laju dijawab Farhan. Ingin melayan sekali lawak Mawarni.

“Salah. Ada dua anak, anak tekak dan anak rambut,” jelas Mawarni.

Farhan tergelak lepas. Lucu dengan kata-kata yang baru keluar dari bibir Mawarni. Walaupun baru berjumpa semula, namun sikap yang ditunjukkan oleh Mawarni seolah-olah mereka sudah berkawan puluhan tahun. Baru diakui kini, gadis di hadapannya adalah seorang yang baik. Penuh dengan komedi. Entah di mana silapnya dulu. Selalu membuatkan dia tidak senang dengan Mawarni. Sering mencari gaduh dengan gadis ini.
Ah, ini semua mungkin silapnya! Selalu tinggikan egonya tidak kira tempat. Ataupun seperti kata Mawarni, mereka dulu adalah kanak-kanak Ribena. Belum mencapai tahap kematangan lagi.

“Anak telinga, anak mata, anak hidung tak ada?” Soal Farhan sambil mengangkat keningnya.

Mawarni menahan tawa. Pertama kali berjumpa, keriangan dan gelak ketawa kini menguasai mereka berbanding zaman sekolah dulu yang lebih dirajakan oleh suam-suam pertelingkahan. Situasi mereka kini seolah-olah mereka adalah sahabat lama yang tidak pernah bertikam lidah atau bermasam muka, tapi sekarang mereka macam kawan yang begitu rapat. Mesra dalam masa yang singkat!

“Betul betul betul...” ajuk Mawarni. Tiru gaya Upin.

“Dah lama sebenarnya aku nak jumpa kau. Tanya juga dengan kawan-kawan kau. Tapi semua dah tak jumpa kau. Aku nak minta maaf atas ketelanjuran masa silam aku. Lelaki ego yang selaku cari gaduh dengan kau. Jahatkan aku. Selalu kenakan kau.” Tidak habis lagi Farhan dengan misinya.

Memang Mawarni tidak berhubung lagi dengan rakan-rakannya di sekolah lama. Tapi bila cuti, dia akan tetap bertanya khabar kepada kawan-kawannya. Mungkin teman-temannya tidak mahu mengaitkan lagi dia dengan Farhan. Mereka tahu sejarah antara mereka berdua.

“Ok. Forget it,” pantas Mawarni membalas. Tidak mahu lagi mengungkit perkara yang sudah lepas. Senyuman diberikan kepada Farhan. Memberikan keyakinan kepada Farhan bahawa sememangnya dia sudah memaafkan Farhan. Melupakan semua perkara yang sudah berlalu.

Manisnya senyuman, ujar Farhan dalam hati yang melihat Mawarni tersenyum simpul. Giginya putih tersusun indah dan teratur. Macam model iklan ubat gigi yang sedang memasarkan produk mereka. Begitu cantik giginya. Patut pun jadi doktor gigi, getus Farhan dalam hati.

Memang perlu untuk Mawarni memiliki gigi yang cantik sebagai seorang doktor gigi. Kalau tidak, orang tidak akan ada keyakinan jika doktor giginya juga punya masalah gigi sama seperti pesakitnya!

3 comments:

  1. amboi..
    kemain lg farhan ni yea..
    nak jadi boipren angkat ke..

    ReplyDelete
  2. best ceta ni. ada org dah jatuh hati tu. he... ;D

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)