Saturday, November 27, 2010

KASIH TERCIPTA - special entry

“Sinilah dekat,” arah Ahmad Fathi sambil menggamit isterinya yang duduk jauh darinya.

Tidaklah jauh mana, jarak lima inci sahaja antara mereka.

Sudah dua minggu mereka di Kanada. Ahmad Fathi membawa Umairah ke tempat dia membesar. Ke tanah yang telah membantu dia menjadi manusia. Manusia yang punya impian yang telah menjadi kenyataan.

Saat ini mereka sedang bersama-sama leka duduk di kerusi. Stanley Park bagai telah lama menantikan kehadiran mereka. Begitu bangga taman itu mempamerkan segala miliknya. Bunga-bungaan yang mekar mengharum, pepohon rimbun yang daunnya meliung-lentuk di tiup sang bayu dan air yang memercik jernih bak salju.

Mereka baru saja keluar dari hotel. Selepas menaiki bas, kaki pula digunakan. Mereka berdua lebih selesa meredah destinasi dengan berjalan kaki dari satu tempat ke satu tempat.

Umairah begitu riang saat Ahmad Fathi membawanya menaiki feri. Tersenyum sang suami itu melihat telatah isteri yang begitu teruja menaiki feri dari pusat bandar ke Vancouver Utara. Permandangan yang terlakar saat menaiki feri membuat mulut Umairah tidak melepaskan ucapan hamdallah kerana dia bersyukur sangat dengan nikmat yang telah tuhan berikan padanya. Memberi peluang padanya untuk melihat seluruh Vancouver melalui feri. Sungguh menarik.

Sudah seminggu mereka menjejakkan kaki ke Vancouver, Kanada ini. Negara yang sudi membesarkan Ahmad Fathi. Kanada adalah antara 10 tempat terbaik dunia yang selamat untuk didiami. Mungkin sebab itu dahulunya nenek dan datuk Ahmad Fathi membawanya ke sini.

Keadaan geografi Vancouver membuat senyuman Umairah tidak pernah putus. Terlalu suka dia dengan keadaan geografi kota ini. Kelilingnya terdapat gunung-gunung yang diliputi ais dan salji. Sungguh saujana mata memandang. Kedudukannya di tepi laut juga menambah keunikan kota ini

Sekarang ni mereka hanya sempat ke Toronto dan Montreal, iaitu kota-kota kelas dunia untuk hidup dan bekerja. Kebersihan dan keamanan telah membuat aktiviti kebudayaan dan gaya hidup di sana semakin menarik.

“Tak apalah. Sini lagi best. Lagi nampak view yang cantik,” balas Umairah. Senyuman memang tidak lekang darinya sejak dia menjejakkan kaki ke taman itu.

“Ish, dia ni degil,” ujar Fathi sambil mendekati sang isteri.

“nampak apalah?” soal Ahmad Fathi kemudian.

“Tu depan. Cantikkan.” Tangan ditunjuk ke hadapan

“Hmm... memang cantik. Cantik sangat,” luah Fathi.

Memang cantik benda yang ada di tepinya sekarang. Biarpun beratus-ratus gadis sedang lalu lalang, dia langsung tak kerling. Pandang pun tak. Kenyit mata lagi tak terasa nak lakukan. Rasanya dia tak mampu nak alihkan matanya dari wajah yang ada di sebelahnya. Macam magnet. Nak tengok saja.

“Memang cantikkan?” perlahan suara Umairah.

“Yes.”

Umairah padang sebelah. Terlopong dia. Ingatkan suaminya nampak apa yang dia nampak. Rupanya suaminya sedang renung dia. Malunya!

“Awak ni... pandang depanlah,” arah Umairah.
Ditolak perlahan wajah Ahmad Fathi agar menghadap ke hadapan. Seperti mana arah tuju matanya tadi.

“Tak cantik. Nampak awak lagi cantik.”

Ahmad Fathi langsung tak bergerak. Setia merenung gadisnya itu. Memang nampak perubahan pada wajah Umairah. Sedikit merah. Malulah tu.

Umairah sudah tidak mampu menghalang pandangan Ahmad Fathi. Takkanlah dia nak butakan mata Ahmad Fathi semata-mata tak nak kena renung. Dia tak nak ulang sejarah Kasim Selamat. Renung sajalah. Tak luak manapun. Tapi tulah, berlaku sedikit perubahan pada wajahnya. Pakai blusher semulajadi. Merah!

“Kenapa tak panggil saya macam isteri orang lain panggil suami mereka?” soal Ahmad Fathi tiba-tiba.

“nak panggil apa, abang, hubby, honey, baby, by?” satu-persatu Umairah sebut.

“Ish dia ni.. tak serius” ujar Ahmad Fathi sambil tarik hidung Umairah.

“Bro, janganlah macam ni,” ujar Umairah sambil menepis-nepis tangan Ahmad Fathi yang rapat pada wajahnya.

Ahmad Fathi jengilkan mata. Ada panggil aku bro.

“Ala relakslah,” ujar Umairah lagi. Kali ini disertakan dengan senyuman.

“Ya Allah, inikah isteri aku yang sebelumnya aku nampak pendiam?” soal Ahmad Fathi sambil tepuk dahinya sendiri.

Umairah yang melihat hanya melepaskan tawa. Menjadi juga gurauannya.

“Maira ni buat saya macam kawan pula,” kata Ahmad Fathi perlahan.

“Memang pun. Kita kan tak pernah berkawan. Sekaranglah masanya kita bina persahabatan, baru dapat kukuhkan hubungan suami isteri.... bla..bla...”

Chup...

Tergaman Umaira. Ya Allah laki aku ni. Malunya. Merah mukanya. Apa taknya kena cium tu. depan orang ramai lagi tu. memang dia tahulah kalau penduduk di Kanada ni tak ambil kisah, tapi dia tetap malu.

“Tulah... panjang pula dia membebel. Kejap saja rupanya nak bagi Maira ni senyap. Best. Cuba buat lagi, saya nak praktis macam tadi,” pinta Ahmad Fathi sambil kenyit mata.

“Awak ni tak senonohlah.”

”Apa pula. Bukan tak senonohlah. Perkara sunat tu,” balas Ahmad Fathi.
Digapainya Umairah agar rapat padanya. Dipeluk erat tubuh yang sudah hampir dua bulan menyandang jawatan sebagai isterinya itu.

Hidup di sisi Umairah sebagai suami membuat hidup Ahmad Fathi bagai bulan yang telah disempurnakan cahayanya oleh sang mentari. Bagai pohon yang telah lengkap dengan segala buah dan bunganya. Bagai sepasang baju yang sempurna untuk dipakai.

Stanley Park menjadi saksi peleraian rindu Ahmad Fathi kepada insan yang bernama Umairah. Terasa lengkap dunianya bila dikurniakan jodoh dengan gadis di sebelahnya ini. Sungguh dia berterima kasih kepada Yang Maha Esa atas nikmat yang telah diberikan. Atas kasih yang telah tercipta buat mereka.



________

lama kan aku senyap.. alasan biasa...BUSY...
enjoy reading....

6 comments:

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)