Sunday, October 31, 2010

kasih tercipta-8

“Assalamualaikum.”

Salam itu dijawab perlahan. Hanya terdengar untuk cuping telinganya sendiri. Nak angkat muka, rasa malu.

Ahmad Fathi duduk di tepi Umairah. Dijarakkan dengan sebuah kerusi di antaranya. Tidak mungkin untuk dia duduk hampir dengan Umairah. Mahunya gadis itu akan lari sebatu darinya.

Meja bulat itu hanya ada dia dan Umairah. Tak boleh duduk depan, nanti tak pasal-pasal habis wanita di depannya ini dia tenung. Belum sampai masanya wahai Ahmad Fathi. Perlahan Fathi mengingatkan diri sendiri.

Ya Allah, dia dah sampai. Jantung Umairah dah berdentum macam orang gendang drum. Berdetak dengan kencang. Malu dan segan membuat dia langsung tidak menoleh bila mendengar lelaki itu menarik kerusi di sebelah kanannya.

Memang dia ada membalas sms lelaki ini. Memberi persetujuan untuk berjumpa. Tapi pertemuan hanya akan berlaku di butik. Lantaklah Salbiah nak intai. Pedulilah Zulaikha, Linda atau Mirna nak pasang telinga. Biarlah bonda tengok dia sedang ‘dating’. Dia tidak kisah.

Kalau pertemuan ini dibuat di luar, pasti akan diheret salah seorang temannya di sini untuk menemankan dia. Nasiblah meja bulat ini kurang dilawati peminat sebab waktu sekarang belum masuk makan tengah hari lagi.

“Ramai pelanggan tak hari ini?” soal Fathi sambil memandang sekeliling butik ibu kandungnya. Sengaja dipancing soalan untuk membuat gadis di hadapannya ini bersuara.

“Ramai juga.” Hanya itu balasan Umairah.

Akhirnya Fathi hanya tersenyum. Memang berat mulut gadis di hadapannya ini.

“Maira sihat?” Hanya nama singkatan Maira yang digunakan.

Umairah hanya mengangguk.

Senyuman kecil sudah tidak mampu disembunyikan. Terpesona dia dengan perwatakan gadis di hadapannya. First time jumpa wanita macam ni. Setakat ini, belum ada wanita yang tidak mengangkat wajah tika bersua dengannya. bukannya handsome sangat pun, tapi ada juga yang istimewa. Good looking kata opahnya dulu.

“Bonda ada beritahu saya pasal permintaannya. Saya tak paksa,” perlahan suara Ahmad Fathi.

“Maira dah ada calonkah?” soal Ahmad Fathi. Risau juga dia kalau dia memetik bunga di jambangan orang.

Umairah hanya menggeleng.

“Maira pakai gigi emaskah?”

“Ha!”
terkejut Umairah dengan pertanyaan itu. Dia menggeleng dengan cepat. Takkan dia memakai gigi emas? Tak logik. Giginya masih lengkap 32 batang.

“Habis tu kenapa tak keluarkan suara. Saya nak dengar juga suara Maira. Asyik angguk dan geleng kepala saja. Nanti kepala terteleng-teleng tau,” jelas Ahmad Fathi. Sedari tadi dia pancing agar gadis itu bersuara.

Umairah tersenyum. Lelaki ini penuh dengan sense of humor. Senang untuk berteman dengannya.

“Setahu saya, Maira ni peguam. Pasti petah berbicara.”

“Saya cuma lancar bercakap kalau dalam court dan dengan orang yang saya rapat,” cepat Umairah membalas. Tidak mahu disalah anggap. Memang dia petah bercakap, tapi hanya kepada orang tertentu sahaja.

“Kalau macam tu, saya pun nak jadi orang yang rapat dengan Mairalah.” Cepat Ahmad Fathi membalas.

“InsyaAllah boleh,” balas Umairah sambil tersenyum.

“Umairah jangan ambil hati dengan permintaan Bonda. Jangan rasa terbeban. Saya tak paksa. Kalau Umairah nak terima, teruskan. Tapi janganlah disebabkan Bonda. Biar dari hati Umairah sendiri. Kalau nak tolak pun saya tak kisah...” macam pasrah suaranya.

“Tapi sebaik-baiknya Umairah terimalah. Saya berkenan sangat dengan Umairah.” Sambung Ahmad Fathi sambil tersenyum.

Umairah hanya tersenyum.

___________________

sorry lambat uplod. hehehe.. semalam adalah time to break. so cik aa & a few fren kluar brfoya2.

1. masuk dalam restoran yang biasa kitaorang makan. semalam terlebih penuh pula. so, kami masuk ruangan v.i.p. bila tolak saja pintu, semua mata dah pandang semacam dengan kami. risau juga kalau masuk majlis orang, tapi kata pelayan tu boleh duduk situ sebab dah tak ada tempat duduk kosong site sebelah.
bila duduk makan tu, rupanya semua yang ada tu orang penting(tak kenal pun) tak sangka pula YB, dengar dorang berbahasa dato'/datuk. (barulah perasan, mungkin dorang tengok kami semacam tadi sebab fikir kami ni adik/keluarga kenamaan -ke aku yg terlebih perasan hahaha..)

yang paling tak sangka, masa nak bayar tu, pembantu YB bayarkan sekali makanan kami.(menyesal tak pesan banyak2. hahaha..)

2. masuk dalam panggung. even dah lewat, nak juga tengok citer HISS. biasanya kalau nak tengok wayang, memang peruntukkan lima minit depan kaunter. suruh penjual tiket bagi sinopsis bagi citer yang ditayangkan. tapi semalam, dengan yakinnya nak juga tengok citer yang sudah ditayangkan awal lima belas minit .

bila masuk panggung,mata sudah dihidangkan dengan hero & heroin india. betulkah?. ingatkan salah hall. semua dah sibuk chek tiket. tengok tiket tu betul-betul. memang kepohlah dalam hall. orang lain gelak tengok wayang, kami masih lagi tercari-cari. rupanya memang betullah citer tu seperti dalam tiket.

duduk jugalah dalam tu.... padan muka... main serbu saja

1 comment:

  1. kenapa pendek je Amanda, bagilah panjang sikit baru puas baca...cepat sambung ye...

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)