Tuesday, October 12, 2010

baik-baik sayang- UNTOLD STORY

“Stop there.’

Balqis sudah terkejut. Tidak jadi dia mengutip siput-siput yang banyak terdampar di tepi pantai itu. Kepalanya yang tadi tunduk kembali menengak. Lehernya yang jenjang setia melihat ke hadapan. ke arah kulit siput yang sedang terdampar di hujung kakinya. Malah, keadaannya yang duduk, masih statik seperti tadi. dia langsung tidak berniat untuk berdiri atau berpaling belakang melihat empunya suara.

“Siapa nama?” soal suara itu lagi.

“Balqis?”

“Buat apa?”

Balqis yang mendengar soalan itu sudah tersenyum. Malah, mendengar suara yang bertanya juga menambah rasa suka di hatinya. Tapi dia masih belum mahu berpaling melihat gerangan Encik Penyoal.

“Kutip siput.”

“For what?”

“Saja.”

“Adik memang suka siputkah?”

“Suka.”

“Dulu masa sekolah tak pernah jumpa siputkah?”

“Selalu. Banyak di tepi sungai,”

“Dulu sekolah sampai darjah berapa?”

“Bukan darjah. Dah keluar U pun.”

“Habis tu kenapa tak pandai-pandai lagi. Mana ada siput di sungai. Lokan atau kerang banyaklah. Labi-labi pun ada. penyu pun banyak.”

“Abanglah yang tak sekolah. Siapa ajar penyu hidup dalam sungai.”

Balqis sudah tak mampu tahan tawa. Cepat-cepat dia bangun dari duduk mencangkung. Berdiri dan menghadap Encik Penyoal a.k.a Mr. Hubby yang terlalu banyak soalan. Soalan merepek pula tu.

“Abang ni, takkan tak tahu. penyu hidup dalam lautlah. Dia tak hidup di tempat lain,” Balqis menjawab laju. Tak ada kaitan langsung penyu dengan sungai. Aduhai, apa kes pula perbincangan sampai masuk ke habitat penyu segala ni.

“Ada. Balqis ni saja kan. Banyak abang tengok penyu dalam akuarium besar.”

Aduh! Balqis ketuk kepala sendiri. Sekarang ni siapa yang tak pernah sekolah, Sulaiman atau dia. ataupun penyu?

“Abang...” Balqis sudah menampar lembut lengan Sulaiman. geram-geram sayang. Suka sangat Sulaiman usik dia.

“Balqis saja malas nak fikir habitat penyukan?” Sulaiman sudah tarik hidung Balqis.

Balqis mencebik geram dengan sikap Sulaiman. entah bilalah nak berhenti habit Sulaiman yang suka sangat tarik hidung dia.

“Abang... sebenarnya... sebenarnya...” terhenti-henti bicara Balqis.

“Sebenarnya apa?” cepat Sulaiman menyoal.

“Sebenarnya....”

“Qis nak cakap apa?”

“Qis nak bagitahu. Sebenarnya... Dragon Ball ada tujuh biji... hahahaha..” cepat Balqis berlari. Menjauh sedikit dari Sulaiman.

Sulaiman yang sedar diri dipermainkan, cepat mengejar Balqis. Senang saja nak kejar, Balqis kan kaki pendek...

Bila dapat saja, terus hidung sang isteri dicubit manja.

“Suka sangat kenakan abang...”

“Abang, I love you,” cepat balqis potong ayat Sulaiman.

“Hmm... nak kena rekod ni. Hari ni hari Jumaat, di pantai Port Disckson. Sulaiman rasa bertuah sangat kerana telah mendapat ungkapan cintanya daripada Balqis. Telah sekian lama dinanti, akhirnya ayat keramat itu telah berjaya diucapkan pada pukul enam petang saat mentari hendak melabuhkn tirainya.”

“Benci abang. Suka main-main. Orang betul-betul pun,” Balqis sudah mencebik.

“Alalala... buchuk...wangi..abang. Abang seriuslah. Ingat abang main-mainkah. Dah lama tunggu perkataan keramat tu. akhirnya pecah rekod juga hari ini. atau Balqis nak minta apa-apa dari abang? Nak kerja balikkah? Nak beg Bonia? Nak kasut yang kita tengok di KLCC hari tu?” soal Sulaiman sambil angkat kening.

“Tak nak kawan abang.”

Balqis sudah angkat kaki. Dia sudah menapak ke hadapan. geram sangat dengan Sulaiman yang mempermainkan ungkapan sayangnya. Penat sudah dia berlatih berbulan-bulan semata-mata nak lafazkan I love U. Sekali tengok, selamba badak saja Sulaiman mempermainkan dia. Benci abang!

“Balqis.... I LOVE youuuuuuuuuuuuuuuuuu toooooooooooooooooooooo.”

Teriakan itu bergema di sepanjang pantai. Malah ombak dari air laut Chinta Selatan seakan memberi tindak balas dengan menghempas pantai itu kuat.

Balqis yang mendengar ucapan itu tergamam. Apa taknya, semua orang yang ada di tepi pantai menjadikan dia dan Sulaiman sebagai subjek. Malah beberapa orang yang sedang mandi di dalam air berdehem panjang. Makcik yang sedang lepak di bawah payung tu pun tersenyum-senyum tengok Balqis. Malunya!

“I Love you too,” bisikan halus yang menyapa telinganya itu menusuk masuk ke jantung. Serentak dengan itu, sepasang tangan begitu santai memeluk pinggang Balqis. Tak perlu menoleh, tak perlu meneka, dia tahu siapa gerangan. Wangian Polo itu sudah biasa menjamah hidungnya.

“I love you forever.”
Serentak dengan ucapan itu, satu kucupan istimewa melekap di pipi Balqis. Malu tak usah cakaplah. Nenek-nenek, mat & minah saleh dan kanak-kanak yang ada di sekitar situ dah bertepuk tangan tengok adegan berani Sulaiman.

“Abang ni, tak malu betul.” Balqis dah tak tahan malu terus menyembunyikan wajahnya pada dada bidang suaminya.

“I love you so much, bang.”

Ucapan itu seakan menjadi penutup pada labuhan tirai mentari. Lepas ni, bulan pula yang akan mengganti tugasnya. Cahaya hening pada sore itu menjadi saksi cinta Balqis dan Sulaiman. Pantai itu menjadi bukti pada teguhnya cinta antara dua insan. Ombak itu menjadi puing kepada sang pantai yang setia menerima labuhannya.

semua keinginan akan aku lakukan
sekuat semampuku, sayang
karna bagiku kau kehormatanku
dengarkan, dengarkan aku


The End....

3 comments:

  1. kalau kat Port dickson, bukan Laut Cina Selatan.... kalau pantai disebelah pantai timur macam Teluk Cempedak tu, baru mengadap Laut Cina Selatan.

    ReplyDelete
  2. macam ni jee citer nieee...mini gilerrr....
    macam mane die leh suke kat sulaiman tu...
    papehal best laa citer neh...
    x nak wat special n3 keee.....

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)