Friday, October 1, 2010

Baik-baik sayang - 19

Balqis bosan. Sudah sebulan dia dihantar pergi dan balik. Perjalanan yang jauh. Tapi tiada rungutan tukang driver. Tiada songehan dari tukang bawa. Yang banyak bising cuma orang yang bernama Balqis.

Siapalah yang sampai hati nak dera orang macam tu. balqis memang simpati. Kasihan sangat dengan En. Tukang bawa pergi kerja tu. sudahlah kena bertolak awal pagi, lepas tu sampai ke rumah dah hampir tengah malam. Siapa sanggup nak buat macam tu setiap hari? Balqis tak sanggup. Cuma hujung minggu sahaja yang ada masa untuk berehat. Mana cukup.

Lagipun Balqis kesian sangat dengan Mr. Husben. Tukang bawa kereta. Biarpun tiada sebarang rungutan yang timbul dari bibir orang tu, namun dia tetap ada hati dan perasaan. Dia tetap ada sifat kemanusiaan. Biarpun dia tak berapa suka dengan orang tu, tapi dia tetap anggap orang tu adalah suami dia. tak perlulah lebih-lebih nak menyusahkan pula.

Keadaan ini membuat Balqis jadi serba salah. Bila dah jadi macam ni, maka Balqis dengan rela hati memutuskan untuk berhenti bekerja. Lagipun dia tak mahu dianggap kejam. Biarlah kerja yang dia dah sebati tu ditinggalkan. Nanti akan ada juga yang menanti di hadapan.

Sudah sebulan juga dia tinggal di rumah keluarga mertuanya. Memang seronok duduk dengan keluarga ini. keluarga yang lansung tak anggap Balqis sebagai menantu. Tapi macam anak perempuan. Puan Sarah memang happy sangat bila Balqis melangkah masuk ke rumahnya. Sekurang-kurangnya dia punya teman untuk melakukan aktiviti bersifat keperempuanan.

Masalahnya, semua aktiviti itu dilakukan hujung minggu sahaja. Masa lain memang tak dapatlah sebab menantunya ini akan bekerja.

Sebab tu Balqis memberi keputusan nekad. Minggu lepas dia dah hantar surat berhenti kerja. Maka hari-hari yang berlalu sekarang ni adalah seratus peratus di rumah kecuali Mr. Husband yang bawa dia keluar. Dia belum punya teman di sini. tapi yang seronoknya, Mr. Husband selalu bawa dia keluar. Tengok wayang, window shopping, beli barang dapur dan sebagainya. Seronok lah juga. Kurang sikit rasa bosan bila dah berhenti kerja.

Minggu depan Balqis akan pindah rumah Sulaiman. rumah yang dibeli oleh Sulaiman itu dah siap. Balqis tak pernah lagi menjejakkan kaki ke sana.entahla. tak teringin pun nak pergi jenguk. Entah macam manalah rupa rumah tu. harap-harap adalah rupa rumah orang. Jangan rumah orang utan sudah!

Balqis letakkan beberapa potongan kek strawberi di atas meja. Kek yang dia berusaha buat petang tadi hasil tunjuk ajar Puan Sarah. Memang menjadi juga kek yang dia buat tu.Sedap!

Sudah berhari-hari dia belajar membuat kek. Bukan setakat buat kek, memasak dan aktiviti keperempuanan yang lain pun dia tengah belajar. ada juga baiknya dia ikut Sulaiman tinggal di rumah ini. paling baik, sebab dia dah berhenti kerja jadi dia ada masa untuk belajar semua pembelajaran tentang rumah tangga. Rasanya kalau tinggal di rumah ibu, masak nasi pun boleh lembik lagi!

Memang diakui, Balqis adalah antara wanita-wanita yang amat jarang turun ke dapur. jarang sebab kurang masa dan rasanya belum sesuai lagi jadi asistent ibu di dapur. Lagipun amat jarang dia memasak. Kalau masak pun sebab ibu jalan pergi mana-mana. So, dia dan Amar akan mulakan operasi. Apalagi, masak maggielah!

Hirisan kek yang berwarna kemerah-merahan itu nampak menarik. Belum sempat pun capai lantai mejadi ruang tamu itu, Sulaiman terlebih dulu mengambil sepotong. Kepingan itu lantas dimasukkan ke dalam mulutnya. Memang sedap. Perasa strawberi yang macam selalu emak buat. ada peningkatan nampak!

Sulaiman pandang Balqis yang sedang duduk di sebelahnya itu. Gadis itu dilihat sedang mengagih-agihkan cawan yang berisi kopi kepada emak, ayah dan untuk dia sekali.Dia boleh tersenyum bangga sekarang. Apa taknya, sang puteri sudah melakukan tanggungjawab dengan sebaiknya sebagai isteri. Pandai masak dan sudah pandai urus rumah tangga dengan cemerlang. Suka hati Sulaiman dengan segala perubahan yang berlaku. Dia tidak menyangka sebenarnya akan perubahan ini.

Ruang tamu yang dulunya hening kini tambah ceria. Kalau dulu hanya suara dari peti televisyen yang menjadi pemecah suasana, namun kini, sudah ada pertambahan ahli. Tiap malam, pasti akan ada acara berkumpul sebegini selepas makan malam. Tengok tv bersama sambil bercerita tentang hari yang berlalu pada siang tadi.

“Qis ada tempat nakpergi melancongkah atau nak pergi jalan mana-mana?”

Suasana yang tadinya hanya berkisar tentang dunia kewanitaan dan pekerjaan tiba-tiba sudah beralih topik. Sulaimanlah yang membuka subjek baru untuk perbincangan mereka di situ.

Sulaiman pandang Balqis. Dia menagih jawapan daripada Balqis. Mengharap Balqis memberi respon dengan pertanyaannya tadi.

Telah lama sebenarnya dia hendak suarakan tentang hal itu. Namun kekangan masa telah membuatkan dia sentiasa lupa. Ini semua sebab dah terlebih makan semut. entah berapa ekor yang berjaya masuk ke pembuluh darahnya sampai dia menjadi seorang yang pelupa. Mungkin hari ini tak ada seekor pun semut yang berjaya sampai ke otaknya sampai dia boleh ingat balik perkara yang telah lama berkubur dalam medula oblagatanya.

“Pergi mana?” soal Balqis. Dia pun pandang Sulaiman.

Hairan juga dia, tak ada ribut, tak ada banjir, tak ada guruh, tiba-tiba sahaja persoalan ini timbul. Sulaiman nak ajak dia pergi jalan-jalankah?

Amboi Balqis, perlukah segala ribut dan banjir untuk utarakan persoalan pasal percutian ini?

“Mana-manalah,” balas Sulaiman sambil angkat kening.

Dia tidak tahu destinasi yang ingin Balqis tujui. Biar Balqis sendiri yang putuskan ke mana destinasi Cuti-Cuti Malaysia mereka. Dia hanya mengikut sahaja.

“Hmm... pergilah Qis. Kamu memang sepatutnya honeymoon. Dah lama kamu kahwin, tapi tak pernah pun pergi bulan madu.” Tiba-tiba Encik Salam menyampuk. Pandanganya tertumpu pada Balqis yang sedang duduk selang dua sofa darinya.

“Honeymoon!” terkejut Balqis.

*enjoy reading. sory lmbat uplod

2 comments:

  1. knp pendek sgt..sukakn balqis.....sbr betul sulaiman....

    ReplyDelete
  2. qis dah pandai masak..he he pandai sulaiman

    ReplyDelete

komen la. sama2 kita abiskn air liur(eh x yah pn, jaz use u hand)